Annons:
Etikettertemadagargodis
Läst 1499 ggr
Carmarino
1/19/19, 3:29 PM

Internationella popcorndagen den 19 januari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det internationella popcorndagen. Brukar inte äta popcorn så ofta, och om jag gör det så föredrar jag dem naturella. Vet dock att det är många som häller smält smör, kolasås eller smält choklad (eller kryddor) på sina popcorn.

Äter ni popcorn? Smaksätter ni i så fall dem eller äter ni dem naturella? Poppar ni i kastrull, popcornmaskin eller i mikron?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/22/21, 12:45 PM av Carmarino
Annons:
Pyttelite
1/19/19, 3:33 PM
#1

Jag ser det som sommarmat. Extra salt för varma dagar. Gör helst eget, helt naturellt i olja med lite salt på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vixxen
1/19/19, 3:34 PM
#2

Egna är godast!

Ghosthunter
1/19/19, 3:36 PM
#3

Det ska poppas i kastrull, gärna lite flytande margarin på och kryddat med örtsalt. Ikväll blir det en skål för mig🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
1/19/19, 3:46 PM
#4

Har en sådan här till att poppa i mikron, fast just idag blev det faktiskt mikropopcorn, eftersom det fanns i skafferiet.

https://www.lyckasmedmat.se/silikonformar/4614-lekue-popcorn-maker-micropopcorn-silikon.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1/19/19, 9:12 PM
#5

Jag har en sådan här:
https://www.clasohlson.com/se/Popcornmaskin-4,5-l/Pr442255000
När de är klara så saltar jag på dem, det är den enda kryddan jag använder. Hittar ingen popcorn krydda jag gillar.

Jag har även en popcornmaskin som bara använder varmluft och den tycker jag är helt värdelös då popcornen är så torra så inget salt fastnar på dem. Jag gillar inte att tillsätta olja eller annat efteråt.

Det blir inga popcorn idag, då jag skall äta annat godis.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
1/20/19, 10:44 PM
#6

Jag gör i gryta. Hälften olja och hälften smör. Så snart smöret smällt så häller jag i popcornen. Inget ytterligare smör behövs och har aldrig någon krydda på.
Köper jag färdiga så är cheddarsmak inte så dum.

Annons:
Carmarino
2/22/19, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu finns det även choklad med popcorn. Fast den smakar inte jättemycket popcorn, men den är god ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2/22/19, 3:52 PM
#8

Plopp är alltid god :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/22/19, 5:03 PM
#9

Håller med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3/17/19, 11:51 AM
#10

Har försökt göra popcorn i micron ett par gånger, men varje gång blir de brända fast jag följer instruktionerna. Använde färdigköpt micropåse.

Något tips om hur man lyckas med detta?

Carmarino
3/17/19, 12:06 PM
#11

Instruktionerna funkar inte alltid så bra eftersom alla mikrovågsugnar är olika. Det bästa är att lyssna på poppningarna. När det är 2-3 sekunder mellan dem så är det dags att stänga av mikron. Eventuellt ännu tidigare har jag märkt.

Har haft några olika mikrovågsugnar och tiden har varierat mellan knappt tre minuter och drygt 3,5 minuter. Det blir alltid ganska många opoppade korn kvar i påsen, så försök inte poppa allihop. Då blir de garanterat brända.

Senast jag poppade så smattrade det för fullt, men jag stängde ändå av mikron efter ca 3 minuter och 15 sekunder för jag tyckte det började lukta lite bränt. Popcornen blev dock bra (som de på bilden i ts), så det var bara påsen som var aningen bränd. Tror det var ett par matskedar opoppade korn kvar i påsen.

Sätt mikron på längre tid än beräknat och lyssna efter när poppningen börjar avta. Stäng då av mikron. Det är nämligen inte bra att poppa i kanske 2,5 minuter och sedan börja om med ytterligare någon minut, för då avstannar poppningen. Låt sedan påsen ligga någon minut innan du öppnar den, eftersom poppningen fortsätter ytterligare ett tag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3/17/19, 12:19 PM
#12

#11 Tack för svar! Jag kanske väntade lite för länge med att stänga av.

Körde på 800 W i ca 2,5 minuter, då det blev ett par sekunder mellan poppningarna. Steget under är 620 W och det kanske är för svagt. Påsinstruktionen säger att det lägsta är 650W.

Påsen ska väl inte ligga på en tallrik?

Ska testa ikväll igen.

Carmarino
3/17/19, 12:27 PM
#13

#12 Jag har 800 W som max i min mikro, och där behövdes det som sagt ca 3 minuter och 15 sekunder. Så det varierar mycket beroende på mikron.

Min mikro har en roterande glastallrik, och jag lägger påsen på den. Har man en mikro utan inbyggd tallrik så lägger man bara in påsen utan någon tallrik under.

Det brukar ta några påsar innan man lär sig hur lång tid det tar i just den mikron man använder. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[[eskils_]]
3/17/19, 12:36 PM
#14

#13 Ja det var värst vad det varierar! Har också en roterande glastallrik. Bara att experimentera vidare… 🙂

Carmarino
3/17/19, 1:20 PM
#15

#14 Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/19/20, 3:32 AM
#16

Idag är det internationella popcorndagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1/19/20, 3:48 AM
#17

Vet inte om det blir popcorn senare ikväll, lite väl tidigt att bestämma det nu!😉😃 Men gott är det!🤤👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
1/19/20, 10:33 AM
#18

#15 Tack! 🙂

#16 Oj, då måste jag ju pröva igen… 😉

Tant Grön
1/19/20, 10:41 AM
#19

Råkade som av en händelse hitta recept på kryddade popcorn igår. 🤤
https://www.svt.se/recept/popcornen-i-tre-olika-kryddblandningarna

Carmarino
1/19/20, 12:53 PM
#20

Om jag kommer ihåg det så kan det nog bli lite popcorn ikväll. Fast det blir helt vanliga. Är inte så förtjust i smaksatta popcorn - förutom lite salt. Har sett att det är väldigt populärt med popcorn doppade i kolasås, men det tycker jag mest verkar kladdigt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
1/19/20, 10:43 PM
#21

Det blev inga popcorn men jag stod i alla fall och tittade på riskakor med popcorn i men till slut blev det vanliga riskakor. 😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/20/20, 8:54 AM
#22

Alltid något Tarotstollan. 🙂 Själv glömde jag helt bort det, så det blev inga popcorn för mig heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1/21/20, 1:30 AM
#24

Låter smaskigt!🤤 Salt och sött, den perfekta kombinationen! 👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/21/20, 10:13 AM
#25

Huvva! 😮 Alldeles för sött för mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/19/21, 1:28 AM
#26

Det är internationella popcorndagen idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
1/19/21, 3:10 PM
#27

Kul! Gillar popcorn!

Annons:
Tarotstollan
1/20/21, 1:29 AM
#28

Köpte faktiskt en påse popcorn med cheddarsmak när jag handlade igår men har inte öppnat den (ännu).

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/19/22, 1:14 AM
#29

Idag är det internationella popcorndagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/19/23, 3:20 AM
#30

Det är internationella popcorndagen idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1/19/23, 10:52 PM
#31

Inga popcorn för mig i dag, kan kanske köpa i morgon men ärligt talat har jag tröttnat lite på dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/20/23, 4:10 AM
#32

#31: Det blev inga popcorn för mig heller. Har också tröttnat lite på dem, så det går rätt lång tid mellan gångerna jag äter dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/19/24, 1:39 AM
#33

Idag är det internationella popcorndagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1/19/24, 9:46 PM
#34

Åt popcorn tidigare i veckan, så i dag blir det inga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pyttelite
1/19/24, 9:58 PM
#35

Popcorn ät gott!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/20/24, 2:05 AM
#36

#34: Det är ett tag sedan jag åt popcorn nu, men idag kände jag inte för att poppa några så det blev inga för mig heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: