Annons:
Etiketteroff-topicprathörnan
Läst 1159 ggr
Carmarino
12/29/20, 4:51 PM

Allmänt snack #5 (OT)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan vi skriva sådant som vi inte vet var vi ska placera in annars. Det behöver inte handla om choklad, men det är trevligt om det gör det.

Den förra tråden hittar du här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
  • Redigerat 12/10/23, 12:20 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
12/29/20, 4:52 PM
#1

Ifall ni undrar vad bilden i #0 föreställer så är det saltrostade mandlar till vänster och saltrostade mandlar täckt i choklad till höger. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
12/29/20, 5:50 PM
#2

Carmarina, du får gärna skicka lite sånna mandlar till mig 😋🤗

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
12/29/20, 5:55 PM
#3

#2: De är redan slut. 😄

Men de är jättelätta att göra själv:
https://julen.ifokus.se/discussion/1491874/julgodis-2020#1


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Julgran, betlehemsstjärna, presenttips, recept och samvaro med andra är vad vi bjuder på här på julen.ifokus.se. Var välkommen in i värmen, vi bjuder på glögg och massor av roliga diskussioner!
Soligajag1
12/29/20, 10:19 PM
#4

#1:
Okej , tack, lite annorlunda med saltrostade och med choklad ,

Jag brukar köpa brända mandlar på marknaden.
Tack för tipset ! 😊👍❤️

HH 🙂

Carmarino
12/30/20, 12:22 PM
#5

#4: Är inte själv så förtjust i brända mandlar (för sött) så därför passar de saltrostade bättre för mig. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
12/30/20, 6:43 PM
#6

#5:
Okej , förstår det ,
Jag försöker sluta med sockret , min bov , inte lätt men men , , tar en dag i taget .

Ha en fin kväll ! 😊😄🌺

HH 🙂

Annons:
Carmarino
2/10/21, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Gjorde lite chokladtryffel idag. Den är smaksatt med salmiak och på toppen har jag strösslat lakritsgranulat. De blev väldigt salta, men det gör inte så mycket. Ska nämligen ge bort dem, och mottagaren är väldigt förtjust i salta tryfflar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2/11/21, 9:47 PM
#8

Ser gott ut! 😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2/12/21, 1:41 AM
#9

De var rätt goda, fast väldigt salta. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2/12/21, 3:03 AM
#10

Tur det finns vatten i kranen då! 😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2/12/21, 10:22 AM
#11

#10: Ja, det behövs. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
3/8/21, 7:47 PM
#12

Någon som testat den nya popcorn chokladkakan?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/9/21, 12:40 AM
#13

#12: Har inte sett den än. Fast jag har inte kollat på ett tag, så det kan vara därför. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
3/9/21, 11:22 PM
#14

Jag har köpt en men den får vänta tills jag blir godissugen och tar någon ruta då. Måste ju tyvärr tänka på min diabetes numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
3/9/21, 11:24 PM
#15

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Estrellas klassiska Jordnötsringar har tagit ett dopp i chokladpoolen hos Candy People! Kolla in nyheten Chokladdoppade Jordnötsringar: sött och salt i len och frasig kombo med äkta jordnötssmör och palmoljefri mjölkchoklad. Det bästa av två världar tycker vi! Ett samarbete mellan Candy People och Estrella.
Carmarino
3/10/21, 9:07 AM
#16

#14: Trist, men då får du försöka njuta extra mycket av varje bit istället.🍫😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/10/21, 9:09 AM
#17

#15: Har sett dem men inte testat. Tycker de är för dyra. Gissar att det är samma som med de chokladdoppade ostbågarna; gott men inte värt pengarna. Det är förmodligen billigare att köpa jordnötsbågar och doppa dem i choklad själv. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
3/10/21, 7:02 PM
#18

Tycker oftast att de smakar alldeles för lite salt till den söta chokladen.
Kan tänka mig att jordnötter blir en annat variation istället för ost smaken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/11/21, 4:13 PM
#19

Chokladen tar upp en del av det salta så jag tror att det smakar mindre salt med ostbågarna. Jordnötsringarna tycker inte jag är så salta så frågan är om de inte blir rätt söta med choklad på även de. Får väl se om jag hittar en lite påse jag kan testa med. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
3/11/21, 9:13 PM
#20

Ja, det är spännande med alla olika smaker och hur vi upplever dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
3/12/21, 11:00 AM
#21

Tycker det är gott med jordnötter doppade i choklad, så förhoppningsvis är jordnötsringar med choklad också gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/28/21, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Har påskpyntat idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/10/21, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har hört mycket om Toms ferraribilar päron, men inte lyckats hitta några förrän idag. De flesta har klagat på att de var torra och inte alls goda, men de jag fick tag i var mjuka och fina i konsistensen, och jag kände faktiskt lite päronsmak också. Är ju väldigt förtjust i de vanliga ferraribilarna med hallonsmak, men de här var faktiskt lika goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/11/21, 2:25 AM av Carmarino
Tarotstollan
5/10/21, 8:45 PM
#24

De har jag inte hört om innan nu, så jag skall leta efter dem nästa gång jag går och handlar. Brukar inte köpa Ferrari bilarna för de är ofta stenhårda och de smakar ju ändå som hallonbåtar så jag köper dem istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
5/10/21, 9:21 PM
#25

Gillar också vanliga Ferrari, men har inte sett dem med päronsmak. Ska spana.

Carmarino
5/11/21, 2:25 AM
#26

#24: De brukar hålla sig bättre i påse, så jag köper sällan dem i lösvikt längre. Fast jag fick ett tips på Instagram att man kan köra dem i mikron i fyra sekunder så blir de mjuka igen. Det ska tydligen fungera på allt godis typ vingummi. Har inte själv testat så jag vet inte om det stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/11/21, 2:28 AM
#27

#25: De är rätt nya och har nog bara funnits några veckor. En del som har testat dem tyckte de smakade tvål, men jag kunde känna en svag päronsmak så jag tyckte de var goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
5/18/21, 2:15 AM
#28

Köpte en påse (220 gr.) med Fazers Dumle kolor med säsongssmaken Tutti Frutti idag. Jättegoda!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/18/21, 3:20 AM
#29

#28: Har läst om dem, men glömde kolla om de fanns i affären när jag handlade igår. Gillar både Dumle och Tutti Frutti, så de måste absolut testas. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/1/21, 9:24 PM
#30

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Marabou släpper ännu en ny smak skapad av svenska folket. Här kan du redan nu köpa chokladkakan med smak av brownie, kokos och kaffe
Carmarino
6/2/21, 1:40 AM
#31

#30: Har sett den i affären men köpte den inte. Tycker inte om kaffe nämligen. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/2/21, 3:28 AM
#32

Aha, jag gillar kaffesmaken men inte att dricka kaffe…😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
6/2/21, 8:29 AM
#33

Åh, choklad med kaffesmak 😋 Det har jag längtat länge efter. Milka hade det när jag var barn och både far och jag älskade den 😍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/2/21, 10:37 AM
#34

#33: Läste en recension av chokladen på Instagram och den som recenserat var inte heller så förtjust i kaffe, men tydligen var kaffesmaken inte så framträdande att den var störande. Så kanske det blir för svag smak för dig. 😊

Det finns choklad med kaffesmak att köpa på nätet. Bl.a. säljer Apotea en mörk choklad sötad med stevia och minst 60 % kakao.
https://www.apotea.se/clean-eating-mork-choklad-kaffe-75-g

Åsö, som mest inriktar sig på försäljning till proffs men även säljer till privatpersoner, har en 2 kilos-burk med chokladbitar formade som en kaffeböna.
https://aso.se/webshop/e/14/choklad-kakaoprodukter/chokladkakor-konsumentforpackat/6066/tubo-cordoba-mork-choklad-med-kaffesmak/

Det kan tyckas dyrt med 623 kr, men faktum är att den är billigare per kilo än Apoteas choklad; 386,67 kr/kg mot 311,50 kr/kg för Åsös choklad. Även inklusive frakt blir Åsö billigare (360,86 kr/kg), men man kanske inte vill ha två kilo choklad. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

<p>K&ouml;p godsaker fr&aring;n Clean Eating p&aring; apotea.se!</p>
Annons:
Tarotstollan
6/2/21, 10:07 PM
#35

Har köpt en idag och sitter och smakar på den just nu.
Ärligt talat så smakar den som den vanliga chokladkakan med kokos, ingen smak av varken brownie eller kaffe. Väldigt söt.
Stor besvikelse!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/3/21, 1:02 AM
#36

#35: Trist när det är så. Du får trösta dig med chokladbollsglassen istället. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/21, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Önskar er alla en trevlig Svenska flaggans dag/Nationaldag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/6/21, 10:19 PM
#38

Tack det samma!
Var och handlade idag men glömde kolla efter glassen, antar att det kommer flera varma dagar så jag längtar efter lite glass och kommer ihåg att köpa då.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/7/21, 2:32 AM
#39

Hoppas du får tag i glassen. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/7/21, 1:43 PM
#40

På lokalradion imorse sa de att det var chokladglassens dag idag. Kan inte hitta något om det, så jag undrar var de fått det ifrån.

Bara för det köpte jag två paket Nogger när jag var och handlade. 😄 Nä, det var för att det var extrapris - två paket med sex pinnar i varje för 55 kronor. Ordinarie pris för ett paket är 45:95 kr, så det var en bra rabatt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/9/21, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Idag har jag kokat aprikosmarmelad. Kan man använda det till choklad? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
6/9/21, 12:24 PM
#42

Det finns ju choklad med aprikosfyllning, så det borde bli gott 😋

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/9/21, 3:05 PM
#43

#42: Ja, det borde funka. Fast jag tycker det är så jobbigt att göra pralinskal, och de skal jag har kvar har så små hål att jag inte tror att jag får i någon marmelad i dem. 😊

Annars kanske man kan göra chokladganache och bre den och aprikosmarmeladen som fyllning i en tårta - eller blanda och fylla en vetebulle med "chokladmarmelad" - eller fylla marmelad i en muffins och spritsa chokladen ovanpå. Det finns nog en del man kan använda det till, om jag bara blir färdig att göra det innan marmeladen är slut. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/9/21, 7:31 PM
#44

Det låter gott vilket som!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/16/21, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

För ett par månader sedan köpte jag en påse rädisfrön, för jag tänkte testa att grodda dem. Sedan har påsen blivit liggande i skåpet, till igår då jag kom på att jag hade den där. Tog fram en av groddlådorna och hällde upp lite rädisfrön och hällde sedan på vatten så det täckte gott och väl.

Efter att ha legat i vatten hela natten silade jag av dem och lade dem ovanpå groddbrickan istället. Såg då att några av fröna redan hade börjat spricka och en liten grodd tittade fram.

Så nu ska jag bara komma ihåg att duscha dem lite då och då tills groddarna blivit tillräckligt stora för att rötterna ska gå ner i lådan under. Då fyller jag på vatten och väntar tills groddarna växt till sig så att jag kan skörda dem. Vill gärna ha lite längre skott som jag kan klippa ner och ha på kvällsmackan. 😋

Funderar på om det kan bli gott att blanda rädisgroddar i choklad? 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/16/21, 12:47 PM
#46

Ska ta fram mina rädisfrön också 😊 Hmm…rädisgroddar i choklad…ja, men varför inte? Chili är ju gott i choklad och rädisgroddar brukar vara rätt kryddiga.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/16/21, 12:53 PM
#47

Får se om jag testar sedan. Kan ju alltid börja med att göra chokladtryffel, och då låta groddarna ligga och dra i grädden så att den får smak av rädisa. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/16/21, 12:55 PM
#48

Det låter spännande 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
6/16/21, 1:06 PM
#49

Ska bara komma ihåg att testa det också. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/16/21, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Kokade "lite" mer aprikosmarmelad idag. Det var extrapris på aprikoser även den här veckan, och jag blivit lätt beroende av aprikosmarmelad sedan jag kokade första omgången. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/16/21, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Det blev även ett par burkar nektarinmarmelad, eftersom nektarinerna också var på extrapris. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/16/21, 5:34 PM
#52

Du får gärna lägga in recepten på Matlust 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/16/21, 5:37 PM
#53

Ska försöka komma ihåg det. Måste bara tänka efter hur jag gjorde. 😄
När det gäller aprikosmarmeladen så har jag kombinerat två recept och gjort lite olika de två gångerna jag har kokat marmeladen, men för nektarinmarmeladen har jag följt ett enda recept.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/17/21, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#45: Rädisgroddarna växer snabbt i värmen. Så här ser de ut nu, efter bara ett dygn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/18/21, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#55

#54: Efter två dygn har rädisgroddarna skjutit fart ordentligt. Dags att hälla vatten i lådan undertill så att rötterna kan suga upp vatten. Eftersom det förmodligen är en del groddar som inte har tillräckligt långa rötter än så fortsätter jag att spreja vatten på dem också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/4/21, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#56

Köpte några liter jordgubbar på City Gross idag, eftersom de var på extrapris den här helgen. När jordgubbarna kostar 20 kr/liter så gäller det att passa på att göra rårörd jordgubbssaft. 😋

Saften är rårörd så den ska stå i kylskåpet till imorgon. Sedan ska den silas av, blandas med socker och hällas på flaskor. Kommer dock att hälla det mesta på burkar och frysa in, eftersom jag inte är någon storkonsument av saft. Tycker dock att det är gott med ett glas då och då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/5/21, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Nu är jordgubbssaften klar - och den blev jättegod. Smakar som pressade jordgubbar. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/5/21, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

På bären som blev över gjorde jag jordgubbssylt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/10/21, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#59

Kom på att jag kunde göra tryfflar med jordgubbssaft, så det gjorde jag idag. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
7/10/21, 9:39 PM
#60

Åhh😋! Blev de goda?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
7/11/21, 12:47 AM
#61

#60: Ja, det blev de. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/18/21, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Idag är det Skånska (Skåneländska) flaggans dag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/21/21, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Idag har jag bakat en gluten- och mjölkfri chokladkaka. Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1507687/recept-glutenfri-chokladkaka


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
7/28/21, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#64

Hittade en burk skivade jordgubbar längst ner i en låda i frysen. De var från förra gången jag gjorde rårörd jordgubbssylt, vilket var den 12 juni 2018. 😱

Tog ut dem och tinade upp dem, och eftersom de smakade helt okej (lite sura bara) så bestämde jag mig för att koka sylt på dem.

Hade noterat på burken att det var 530 gram jordgubbar, men när jag hade silat dem var det bara 272 gram. Fast saften som runnit av var runt 240-250 gram vill jag minnas, så det stämde nog rätt bra ändå.

Det är lätt att vara efterklok, och när jag hade kokat färdigt sylten insåg jag att jag nog skulle ha fyllt upp med åtminstone en del av den avrunna saften. Nåja, jag tror det kommer att funka bra att ha i yoghurten åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/1/21, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64: Använde saften jag silade ifrån när jag bakade jordgubbsmuffins idag. Blandade även i ca ett hekto av sylten i smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/11/21, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Gjorde lite chokladtryffel i torsdags, och med lite menar jag verkligen lite. Det som syns på bilden är allt. Hade 35 gram mörk, 85 %-ig choklad från Malmö chokladfabrik som jag inte visste vad jag skulle använda till. Tycker inte själv om så mörk choklad, så därför har den blivit liggande.

I fredags var jag bjuden på fika hos en f.d. kollega, som jag vet tycker om väldigt mörk choklad, så därför bestämde jag mig för att göra lite tryffel till henne. De består av enbart chokladen och lite (12 gram) grädde.

Eftersom det var så lite choklad ville jag inte använda en spritspåse för att fylla formarna, utan klickade i tryffeln med hjälp av en sked. Därför blev utseendet rätt "rustikt". 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/11/21, 7:54 PM
#67

Tycker just för att de ser "rustika" ut gör att de ser extra spännande och goda ut!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/11/21, 7:59 PM
#68

#67: Tack. 😊 Ja, tryfflar ska ju vara lite kantiga. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/21/21, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Är inte jätteförtjust i att laga mat precis, men idag tog jag mig i kragen och lagade allt-i-ett-pasta med färs och svamp. En väldigt enkel rätt som går hyfsat snabbt att laga. Eftersom jag inte tål färsk svamp så använde jag burkchampinjoner istället, och det gick lika bra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
9/21/21, 7:07 PM
#70

Ser gott ut. Tycker du att svampen ger någon smak till rätten? De gånger jag ätit champinjoner så känner jag ingen smak alls från dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 9/21/21, 7:07 PM av Tarotstollan
Carmarino
9/21/21, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

#70: Burkchampinjonerna känner jag smak av. Vet inte hur det är med färska champinjoner, för det har jag aldrig testat. Tog en burk med skivade champinjoner. Vet inte om det var 250 gram i den, men det gör nog inte så mycket om det är lite mer eller mindre.

Här är receptet om du vill testa. Jag skippade vitlök och oregano, för det tål jag inte. Sedan tog jag rapsolja istället för solrosolja till att steka i, för det är det enda jag har hemma. Använde djupfryst lök eftersom jag inte använder så mycket lök, så den färska hinner ruttna. Lät den stå i rumstemperatur ca en halvtimme, men det är inte nödvändigt. En lök motsvarar ca 40 gram fryst lök. Tror det är ca en deciliter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/21/21, 7:23 PM
#72

#69:

Ser mumsigt ut!! Nu blir jag sugen på att fixa en likadan men med korv jag köpte idag + att jag köpte pasta skruvar och skinka . Tomatsås har jag färdig i frysen ( som jag har kvar sen jag gjorde pizza , calzone )
Perfekt till pastasås .

Tack för tipset Carmarino !!!

HH 🙂

Tarotstollan
9/21/21, 7:26 PM
#73

Ja, det låter inte dumt, så jag skall nog testa det. Bara lite orolig för alla tomater då jag är allergisk men kan ju testa att ta gula tomater istället.
Det går alltid att fixa till något om man bara har ett bra grundrecept!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
9/21/21, 7:47 PM
#74

Nu har jag skrivit av receptet, så några saker får jag köpa hem innan det kan testas.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/22/21, 3:03 AM
#75

#72: Lycka till. Berätta gärna hur det blev när du har testat. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/22/21, 3:06 AM
#76

#73: Ja det blir säkert bra med gula tomater också. Visserligen är det passerade tomater i receptet, men jag tror inte det spelar någon roll vilket man använder, bara man justerar vätskemängden så att det inte kokar torrt.

Du får berätta hur det blev sen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
10/2/21, 9:26 PM
#77

Köpte 2 Plopp med kexchoklad igår. Har dock inte smakat på dem ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/3/21, 2:54 AM
#78

#77: Dem tror jag inte att jag har smakat. Du får berätta sedan om de var goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/7/21, 4:57 AM
#79

#78. Smakat några rutor nu. Den är god men tunnare överlag än en vanlig kexchoklad så kexet det kommer ju inte fram så tydligt. Eftersom det är en Plopp så hade jag förväntat att det skulle vara lite kolasmet eller något mjukt i den men det är bara ett tunt kex och hård choklad.
Föredrar nog den vanliga kexchokladen ändå eftersom det är mer av den och mer att tugga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/7/21, 9:37 AM
#80

#79: Ja, om de inte gjort något eget av den blir det ju bara en vanlig kexchoklad, och då kan man lika gärna äta den vanliga. Den brukar dessutom vara billigare också, eftersom det ofta är extrapris på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/15/21, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Kände att det var dags för lite påfyllning i chokladförrådet inför julen. Har fortfarande kvar en del av det tidigare lagret, men det har tunnats ut väldigt mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/23/21, 2:56 AM
#82

Köpte 3 stycken Plopp á 80 g för några dagar sedan med smakerna Apelsin, Chokladboll och Juleskum.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/23/21, 9:46 AM
#83

#82: Du får berätta vad du tyckte när du har smakat dem. Har inte hittat någon av dem i min affär. Fast jag har förstås inte letat heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
10/23/21, 6:39 PM
#84

Juleskummet var nog samma som förra året och Apelsin och Choklad är ju alltid gott ihop.
Ja, jag skall berätta vad jag tycker när jag smakat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/23/21, 6:39 PM
#85

#84: 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/15/21, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Stressa ner med lite dessert. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/16/21, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Gjorde en chokladgran idag. Skulle nämligen på massage på eftermiddagen så jag ville ge min massör en liten julklapp. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/16/21, 11:36 PM
#88

Snygg gran, lite svårt att hänga kulor i den bara!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/17/21, 12:42 AM
#89

Tack. Ja, kulorna får man nog fästa med en klick smält choklad - på ovansidan av grenarna. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/17/21, 12:53 AM
#90

Ja, tillsammans med lite "snö"!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
12/17/21, 1:03 AM
#91

Har faktiskt grön pulverfärg som jag köpte för att pensla på grenarna. Det blev dock inte bra, så jag har inte gjort det igen.

Läste nyligen att man kan blanda ut pulverfärgen i smält kakaosmör och pensla i formen innan man gjuter granen. Det har jag inte orkat testa än. Får se om det blir av vid ett senare tillfälle. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/17/21, 1:08 AM
#92

Eller om man spritsar på lite sockerglasyr som man gör med pepparkakor?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/17/21, 1:10 AM
#93

Ja, det kan man också göra. Personligen är jag inte så förtjust i kristyr, men jag brukar ju ändå alltid ge bort granarna jag gör. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/17/21, 1:18 AM
#94

Borde ju egentligen inte…..men du har min adress eller?😉😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/17/21, 5:43 AM
#95

#94: 😂🍫


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/17/21, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Idag testade jag att "stämpla choklad". Har försökt en gång tidigare, men då lyckades det inte. Det gick bättre den här gången, kanske för att stämpeln legat i frysen ett helt dygn. Använde min farfars fars namnstämpel, och resultatet blev över förväntan tycker jag. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/17/21, 9:16 PM
#97

Du kan skicka med några sådana också i det andra paketet som jag beställde!😉😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
12/18/21, 9:39 AM
#98

#97: Ska se vad jag kan få plats med. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/18/21, 10:19 PM
#99

Vi skulle alla beställa choklad grejer från dig, så kan du jobba med det i framtiden!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/19/21, 3:18 AM
#100

#99: Tack, men det hade jag nog inte orkat med. Det är roligt att göra det ibland, men skulle nog inte palla att ha det som yrke. Choklad är kladdigt att jobba med. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/19/21, 3:44 AM
#101

Ja, ibland är inte hobbyn rätt att ha som sitt jobb!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/21/21, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#102

Gjorde apelsintryffel och jordnötsbräck idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/11/22, 5:17 AM
#103

Har precis tittat på en intressant video om att göra Praliner. Det är Johan "Matgeek" Hedberg som börjat nörda ner sig om choklad, och han tar hjälp av proffset Kalle Jungstedt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/11/22, 5:17 AM av Carmarino
Tarotstollan
2/16/22, 12:50 AM
#104

Hittade den här nyheten i affären i går, inte dum alls men som det skrivs så smakar det inte så mycket, om något av pistage.

https://www.sockerbiten.org/marabou-pistachio/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sveriges första recension av den nya chokladkakan Marabou Pistachio med havssalt, karamell och pistagenötter. Från Finland.
Annons:
Carmarino
2/16/22, 3:35 AM
#105

#104: Har letat efter den men vår ICA Maxi är numera urusel på att ta in nyheter. Tidigare kom de så snart de fanns tillgängliga. Numera får man vara glad om de överhuvudtaget dyker upp. Om man frågar efter en ny vara har personalen oftast inte ens hört talas om den. 🙁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2/16/22, 6:41 AM
#106

Den kommer nog, den släpptes ju igår.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2/16/22, 8:38 AM
#107

#106: Förhoppningsvis, men det brukar dröja ett par månader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/16/22, 3:59 PM
#108

#106: Såg på Instagram idag att Marabou pistachio har kommit till vår lokala ICA Maxi nu. Får kolla om det finns några kvar nästa gång jag är och handlar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/16/22, 3:59 PM av Carmarino
Carmarino
4/2/22, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Idag åt jag upp de allra sista bildäcken som jag köpte på Lakritsboden för många år sedan. Eftersom de inte tillverkas längre så har jag ransonerat dem och bara ätit ett däck någon gång då och då. De har bäst-före-datum september 2019, men smakar fortfarande lika gott. Däremot är de väldigt torra och spröda, så de bryts lätt itu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/2/22, 9:13 PM
#110

Kommer inte ihåg dem men det beror nog på att jag nästan aldrig äter saltlakrits såvida de inte ligger i någon blandpåse med godis.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/3/22, 3:15 AM
#111

Gillar man saltlakrits så är (var) bildäcken bland det godaste som fanns. De var inte jättesalta, utan mer lagom i smak.

Vet inte när de började tillverkas men vad jag minns så åt jag dem redan som barn. De fanns både i påse och I lösvikt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
5/17/22, 10:10 PM
#112

Kollar ni på Chokladkriget just nu i stv 1 kl. 22- 23.20?
Handlar om barnarbete för de stora chokladjättarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/18/22, 3:00 AM
#113

#112: Har inte sett det än, men ska se det på SVT Play senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/18/22, 6:06 AM
#114

Man fick sig en tankeställare!🙄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/18/22, 11:03 AM
#115

#114: Ja, trots att det är rätt välkänt att choklad (och kaffe) inte alltid skördas på särskilt trevligt sätt så väljer vi oftast att bortse från det. Vill man undvika att stödja den här industrin får man se till att bara köpa spårbar kvalitetschoklad. Den kostar rätt mycket mer, men det beror ju på att de som gör den ser till att de som arbetar på chokladplantagerna får bra villkor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/22, 11:42 AM
#116

Två personer har räddats efter att ha fallit ner i en chokladtank i en Mars Wrigley-fabrik i Pennsylvania.

De klarade sig tydligen utan skador, men fördes ändå till sjukhus för kontroll.

https://www.expressen.se/nyheter/olycka-pa-chokladfabrik-tva-foll-ner-i-chokladtanken/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Två personer har räddats efter att ha fallit ner i en chokladbehållare i en Mars Wrigley-fabrik i Pennsylvania.
Carmarino
6/19/22, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#117

Idag tog jag fram midsommarpyntet. Väldigt sparsamt jämfört med julpyntet. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pilspets
7/3/22, 10:53 AM
#118

Ett tips!

Ställ chokladen i kylen när den inte äta,annars smälter den.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Annons:
Carmarino
7/3/22, 11:09 AM
#119

#118: Ännu bättre är att förvara den i svalt utrymme. I kylen kan det vara för kallt. Choklad ska inte förvaras varken för kallt eller för varmt. Åtminstone inte några längre stunder. Går det över 31-32 grader där den förvaras så tappar den tempereringen. Den går fortfarande att äta, men kan bli gråaktig eftersom kakaofettet tränger ut, s.k. fat bloom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/13/22, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Tarotstollan
7/13/22, 8:14 PM
#121

Så gott det ser ut!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
7/13/22, 8:20 PM
#122

#121: Det var gott också, men den blev lite lös. Hade nog behövt lite mer syltsocker. Men det funkar ju i yoghurten på morgonen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
7/13/22, 8:21 PM
#123

Till glass blir det nog jättegott!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
7/13/22, 8:22 PM
#124

#123: Ja, det har du rätt i. Äter så sällan glass så jag har inte ens tänkt på att testa det med nektarinmarmelad. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
7/13/22, 8:26 PM
#125

Glöm inte på rostade mackan tillsammans med lite ost. Jättegott!😋

Nu börjar jag bli sugen på något sött, inte bra!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
7/13/22, 11:30 PM
#126

#125: Är inte säker på att min brödrost fungerar längre - eller ens var den är. Har inte använt den på minst 25 år tror jag. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
7/13/22, 11:47 PM
#127

Då är det dags att du gräver fram den och dammar av den!
Tänk på mumsiga mackor!!!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
7/14/22, 6:20 AM
#128

#127: Är faktiskt inte så förtjust i rostat bröd. Vill minnas att senast jag åt det var i samband med att jag åt räkor med en kompis. Det var också senaste gången jag använde brödrosten. Tror det var någon gång i början eller mitten av 1990-talet. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/14/22, 7:11 AM
#129

#120:

Så gott ! Va duktig du är!!!
Mums så på ett ny rostat bröd . eller på ett salt kex .

HH 🙂

Carmarino
7/14/22, 8:10 AM
#130

#129: Tack. 😊
Marmeladen blev lite för lös för att ha som pålägg, även om den stelnade lite i kylen. Men den var jättegod i yoghurten jag åt till frukost.

Funderar på att köpa en ask till - nektarinerna kostar ju bara 25 kronor för ett kilo den här veckan - och koka en omgång till, men då med mer syltsocker. Problemet är bara att det är fullt i kylen. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/14/22, 9:18 AM
#131

#130:

Okej , , då ska jag kolla om det finns nektariner här i butiken .

Kollar på receptet sen. Tack!

HH 🙂

Carmarino
7/14/22, 9:22 AM
#132

#131: Köpte dem på ICA Maxi, men förmodligen har alla ICA-butiker erbjudandet.
Jag använde inte varken citron eller vaniljsocker i min sylt, och den blev väldigt god ändå. Så har du inte det hemma går det bra utan, men jag rekommenderar att du tar ca 7 dl syltsocker istället för 5 (ca 2/3 paket), eller ca 670 gram om du väger). Då blir marmeladen lite fastare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
7/14/22, 9:44 AM
#133

#132:

Okej , tack så!!
Gulligt av dig att skriva det !
Tack än en gång!! 😊👍🥰

HH 🙂

Soligajag1
7/14/22, 11:24 AM
#134

#125:

Håller med dig , mums mums med rostbröd , ost o denna sylt .

HH 🙂

Tarotstollan
7/14/22, 4:40 PM
#135

Jag har massor av sylt och marmelad i kylskåpet men eftersom jag numera får vara försiktig med socker så lär det ta några år innan jag ätit upp allt det.
Strax innan jag fick diabetes så hade det varit extrapris på marmelad, tror det var utförsäljning 2 st. för 10 kr. Jag köpte mer än 10 burkar under den veckan och det var stora burkar.
Tråkigt att det blev så men inget att göra åt det nu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
7/14/22, 4:43 PM
#136

#135: Marmelad håller rätt länge, särskilt om man kan förvara den lite svalt. Jag hade en burk aroniamarmelad i skafferiet i kanske 10 år och den gick fortfarande att äta. (Hade inte öppnat burken.) Den var lite torr och sockrig i smaken, men för övrigt var det inget fel på den. På vintern är det ganska svalt i skafferiet, för det är en ventil där som släpper in kalluft.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/15/22, 5:49 AM
#137

#135:

Inte dåligt!!! Då har du marmelad länge länge .

HH 🙂

Carmarino
7/17/22, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Det var fortfarande extrapris på nektarinerna, så jag kunde inte låta bli att testa att göra en ny omgång marmelad. Den blir ju rätt billig - ca 14:50 kr per burk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 7/17/22, 11:30 AM av Carmarino
Carmarino
8/4/22, 6:15 AM
#139

Idag är det National Chocolate Chip Cookie Day.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
8/4/22, 10:15 PM
#140

Jag har en ask med Chocolate chips & raisins i skafferiet men tror inte jag skall öppna den ändå trots att dagen kunde firas med den.😉😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
8/4/22, 10:20 PM
#141

Blev dubbelpost.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 8/4/22, 10:20 PM av Tarotstollan
Carmarino
8/5/22, 3:18 AM
#142

Har inga chocolate chip cookies av någon sort hemma, så för mig blev det inget firande heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/12/22, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#143

Förra veckan beställde jag lite choklad från Fazer, eftersom det var fri frakt. Igår kväll fick jag hem paketet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/12/22, 5:13 PM
#144

Gott!
Hur mycket billigare blir det att beställa än köpa ute i handeln?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/12/22, 5:58 PM
#145

#144: Har inte sett någon av dem i handeln än, så jag vet inte vad de kostar i år. Med kampanjpriser är det nog billigare i handeln misstänker jag, men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/12/22, 10:31 PM
#146

Har köpt en påse av Ahlgrens Gröna bilar. Inte testat ännu men de låter goda med citron, äpple och päron smak.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
10/13/22, 3:39 AM
#147

#146: Dem tror jag inte ens jag har sett än. Ser fram emot din recension av dem. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/13/22, 9:15 PM
#148

Jag kunde inte hålla mig, så jag testade ett par stycken i går kväll.😉

Tja, vad skall jag säga…
För det första så är de tre gröna färgerna så lika varandra, så vill man bara testa en smak i sänder så får man titta noga och jämföra dem.
Smakerna känns ju bäst om man tar flera av samma smak på en gång men det var inga framträdande smaker och skulle tro att de flyter ihop med varandra om man bara lassar in utan att ha sorterat dem först.
Överlag skulle jag nog säga att det spelar ingen större roll om man köper dem eller originalen.

Kul att ha testat dem men kommer troligtvis inte att köpa dem igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 10/13/22, 9:20 PM av Tarotstollan
Carmarino
10/14/22, 4:15 AM
#149

#148: Trist att det inte är mer skillnad. Tack för recensionen i alla fall. Då behöver jag inte köpa dem och testa. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/2/22, 8:35 PM
#150

I dag köpte jag en ny Plopp kaka, "Fresh Mint" heter den.
Jag har inte sett den innan så jag tror att den är ny men det står inte ny smak på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/3/22, 2:39 AM
#151

#150: Den har jag inte sett. Är inte så förtjust i mint (förutom i Marianne-karameller), så jag brukar inte köpa det. Du får berätta vad du tyckte när du har testat den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/3/22, 3:35 AM
#152

Jag älskar mint och har smakat på den. Tycker den är god och att det är flytande mint kräm i den ger det ett extra +!
Det är en mild mint kräm i den, så du kanske skulle gilla den.
Jag hade föredragit en mera stark mint smak som det är i de runda mint kakorna men den är god och jag kommer att köpa den igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 11/3/22, 3:37 AM av Tarotstollan
Carmarino
11/3/22, 8:18 AM
#153

#152: Ja, kanske. Kan ju äta någon bit After Eight om jag är riktigt godissugen, även om det inte tillhör favoriterna. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
11/3/22, 7:29 PM
#154

After Eight har nog starkare mint smak än denna Ploppen men det kanske beror lite på hurdan choklad som är runt minten. Detta är ju ljus mjölkchoklad medan A 8 har mörk choklad.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/4/22, 1:18 AM
#155

#154: Får se om jag hittar den i hyllorna. Mjölkchoklad är ju alltid godare än mörk choklad. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/27/22, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Trevlig första advent till er alla. Mina grannar kommer hit på adventsfika i eftermiddag. En trevlig tradition vi haft i flera år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
11/27/22, 4:52 PM
#157

#156:

Tack Detsamma! ❤️
Så trevligt med en sådan tradition ❤️
Kram 🥰

HH 🙂

Carmarino
11/27/22, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

#157: Ja, det är lika mysigt varje år. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/9/23, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#159

I mellandagarna fick jag besök av en avlägsen släkting från USA. Vi har haft mailkontakt i många år, men aldrig träffats tidigare. Nu är han på "turné" i Danmark och Sverige för att hälsa på släkten, och han besökte mig under en eftermiddag.

Han hade då med sig lite presenter; en påse kaffe från staden där han bor, egengjorda "Bourbon Balls" (tryffel med bourbon) och lokalt producerad fudge. Glömde fotografera tryffeln och kaffepåsen innan de tog slut, men fudgen har jag inte börjat på än så den har jag fotograferat. Återkommer med "recension" när jag provsmakat. Noterade att det står att det är 198 gram på framsidan, men på baksidan står det 199 gram. Svårt det där med omvandling från oz till gram. 😁

Tryffeln var god (men stark) så den gick åt snabbt. Kaffet bjöd jag på när jag hade fikagäster. En i gänget drack bara en kopp (knappt) för hon tyckte kaffet var alldeles för svagt - som ju är vanligt med amerikanskt kaffe. Jag som inte känner någon större skillnad tyckte det var helt okej.

Innehållet i påsen räckte till nästan två omgångar, så när jag bjöd en kompis på fika dagen efter tillsatte jag två mått Zoégas kaffe. Då blev det precis lagom starkt för svenska smaklökar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 1/9/23, 2:07 PM av Carmarino
Carmarino
1/10/23, 9:36 AM
#160

#159: Nu har jag smakat på fudgen. Den smakar mer som tryffel än som fudge och den är otroligt god. Tur jag delade upp den i små bitar så att jag inte tuggar i mig hela direkt. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
1/10/23, 7:37 PM
#161

Hade jag inte läst först det du skrev så hade jag undrat varför du lagt in en bild på blodpudding!😉

Fudge är ju jättegott! Jag hade också ätit upp allt på en gång…🤫

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1/10/23, 7:38 PM
#162

#161: 😂😂😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/23/23, 2:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Fick en valfri tårta i födelsedagspresent av ICA Maxi och jag valde den här. Den var väldigt "chokladig". Tror det var en browniebotten, eller möjligen kladdkaka. Ovanpå den var det ett lager mjölkchokladtryffel och sedan en massa bär som dekoration.

Den var väldigt god, men mycket mäktig. Trots det lyckades mina grannar och jag nästan göra slut på den. Det blev en liten bit kvar, som jag ska försöka komma ihåg att äta idag. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/23/23, 6:40 AM av Carmarino
Soligajag1
2/23/23, 6:07 AM
#164

#163:

Åhh så god den ser ut!! 😊👍❤️

Förstår att ni har ätit upp den.
Mums !!

HH 🙂

Carmarino
2/23/23, 6:41 AM
#165

#164: Tack. 😊

Bytte bild, för jag såg att den andra blivit beskuren lite fel, så hela tårtan syntes inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/23/23, 6:42 AM av Carmarino
Carmarino
4/1/23, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#166

Idag har jag påskpyntat. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
4/1/23, 4:40 PM
#167

#166:

Ojoj, , så fint du har pyntat i ditt hem.

😍❤️

HH 🙂

Annons:
Carmarino
4/2/23, 1:02 PM
#168

#167: Tack. 🤗

Är glad att jag gjorde det redan igår (hade tänkt göra det idag), för igår eftermiddag blev jag akut sjuk. Troligtvis är det en överkänslighetsreaktion, för det följde mönstret från tidigare gånger när jag blivit sjuk av något jag ätit. Så från runt klockan fyra i går har jag varit helt utslagen.

Börjar bli lite bättre nu - vilket är tidigare än det brukar var. Normalt tar det fyra dagar att bli frisk. Är dock inte helt bra än, och jag har inte testat att äta något än. Däremot har det gått bra att dricka både vatten och te, vilket jag normalt inte kan förrän efter två dagar. Ska försöka äta något lätt snart, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Det måste vara något skonsamt och jag undrar om det funkar med yoghurt eller fullkornsvälling, vilket är vad jag har hemma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/8/23, 12:38 PM
#169

Årets påskägg blir mycket dyrare än förra årets. Priserna på vissa påskgodisprodukter har stigit med 25-30 procent.

Det är inte bara påskgodis som blivit dyrare utan även annat godis. De godissorter som ökat mest i pris är:

  1. Lakrits
  2. Choklad
  3. Lösviktsgodis

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-godissorterna-som-okat-mest-infor-pask


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Trots priskampanjer så riskerar årets påskägg att bli betydligt dyrare än förra årets. – Många påskgodisprodukter har gått upp 25-30 procent från förra året, säger Ulf Mazur, grundare för prisjämförelseappen Matpriskollen.
Carmarino
4/25/23, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Råkade se den här när jag var och handlade i måndags - Malaco, Stjerner salt lakrits. Eftersom jag har saknat deras salta snören så bestämde jag mig för att testa om de smakade likadant. Det gjorde de inte, men de kom rätt nära. Fast jag önskar fortfarande att de salta snörena skulle komma tillbaka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/3/23, 7:28 PM
#171

Marabou har släppt en ny kaka med pistage. Jag har köpt en kaka men inte smakat på den ännu.
https://www.marabou.se/produkter/pistachio-35051/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Chefs! You don’t know Philly if you’re still just using it for cheesecakes and bagels. It’s time to get to know the UK’s no.1 cream cheese.
Carmarino
5/3/23, 10:54 PM
#172

#171: Tydligen kom den för drygt ett år sedan. Du skrev om det här ovan i #104. 😉

Och jag testade den i mars förra året.
https://choklad.ifokus.se/discussion/1484036/vilken-choklad-ater-du-just-nu-4#245


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Carmarino
5/3/23, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Köpte Marabou jordgubb igår, men har inte smakat den än. Återkommer med recension när jag gjort det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/3/23, 11:02 PM
#174

#172. Jaha, där ser man, det hade jag precis glömt av. Konstigt då att det fortfarande står på chokladkakorna att de är nyheter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
5/3/23, 11:06 PM
#175

#174: Det kanske är en ny variant? Man kan inte hålla reda på alla olika smaker som dyker upp hela tiden. Brukar också glömma en del av dem, så om de kommer tillbaka tror jag det är en nyhet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/3/23, 11:57 PM
#176

#175. Jag kollade kakan och det står exakt samma sak på båda, så det är ingen ny variant.
Kollade på datumet och den "nya" går ut i juli, så det kan ju vara någon "gammal" kartong de glömt lägga fram och så kom den fram i hyllan nu först. För den har inte funnits i hyllan innan för någon dag sedan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/4/23, 8:51 AM
#177

#176: Så kan det nog vara. Trist bara att de inte satte ner priset och märkte med "kort datum".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/4/23, 5:35 PM
#178

Ja, det hade varit bättre, jag betalade fullt pris på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/4/23, 5:51 PM
#179

#178: I affären där jag handlar har de alltid "2 för 42 kronor". Det var inte jättelängesedan det var "2 för 30 kronor". 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/5/23, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Extrapris på Toms godis och nu hade äntligen "mitt" ICA Maxi fått in den nya smaken på ferraribilarna, nämligen rabarber. Så den måste jag ju testa, eftersom ferraribilarna hör till mina favoriter - särskilt päron.

De här var tydligen väldigt färska, för de var mjuka och fina. Kan inte påstå att jag tycker de smakar särskilt mycket rabarber, men de var goda ändå. Skulle nog kunna tänka mig att köpa dem igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/5/23, 12:38 PM
#181

Låter gott men tycker att alla påsar jag köpt genom åren, så har de varit så hårda så det knappt gått att bita isär dem. Så det är mycket sällan jag köper dem, det händer att jag klämmer på någon påse då och då men tyvärr, stenhårda.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
6/5/23, 3:07 PM
#182

#181: Jag brukar alltid klämma på någon eller några av bilarna i påsarna tills jag hittar någon som är tillräckligt mjuk. Sedan jag började med det har jag aldrig fått några hårda bilar. Blev dock väldigt förvånad över hur mjuka rabarberbilarna var, för det är sällan de är fullt så färska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/7/23, 6:38 AM
#183

Det är så tråkigt numera för jag kan bara äta så lite godis, så jag tycker inte det är kul att varken köpa eller testa och så nu ligger det bara och frestar mig i skåpen…😶
Men det är lika tråkigt att inte köpa något!🙄😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/7/23, 7:51 AM
#184

#183: Förstår dig helt och fullt. Diabetes är inte lätt att leva med när man tycker om godis. Visst finns det sockerfria alternativ, men de är oftast inte lika goda. Plus att de kostar en smärre förmögenhet. 🙄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/7/23, 11:06 PM
#185

#184. + att man blir dålig i magen av det också!

Inte vet jag om det är tillfälligt men bara för något år sedan hade de mer att välja bland i det sockerfria lösviktsgodiset, nu är det inte mycket om något i alla fall i den Ica affären jag brukar handla i. Ibland är det helt slut. Kanske beror på att det inte är så många som köper det, så det blir gammalt och de kastar det.
Så jag köper mest vanligt godis numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/8/23, 3:42 AM
#186

#185: Ja, det är ju ofta en biverkning av sötningsmedlet tyvärr.

Hade en chef tidigare som hade diabetes. Han sa att han föredrog att äta kakor utan sötningsmedel men att bara äta en, eftersom sötningsmedlet gjorde kakorna mindre goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/8/23, 4:38 AM
#187

Problemet är att bara ta en kaka. Jag älskar kakor!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/8/23, 6:16 AM
#188

#187: Ja, det är svårt att bara ta en. Man får hoppas kakorna är små - för om de är små får man ta två. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/3/23, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#189

Hittade de här på ICA Maxi när jag handlade idag. Har inte smakat dem än, men återkommer med "recension" när jag gjort det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
7/5/23, 10:42 AM
#190

#189: har du smakat? ;)


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
7/5/23, 11:00 AM
#191

#190: Ja, skrev en recension i tråden "Vilken choklad äter du just nu? #5".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Zefirka
7/5/23, 11:01 AM
#192

#191: aha, tack!


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
7/5/23, 11:02 AM
#193

#192: Åt för övrigt upp de sista nyss. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
7/5/23, 11:05 AM
#194

#193: hehe

Men jag tror det kan vara nåt för mig, gillar sånna majskorn som man kan köpa på naturgodishyllan, samma dom det finns i


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
7/5/23, 11:07 AM
#195

#194: Ja, de påminner lite om kinapuffar, men är inte lika "kexiga" om du förstår vad jag menar. Tror inte de innehåller något kex alls, och majskornen är lite hårdare. Tycker dock kinapuffarna är godare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 7/5/23, 11:07 AM av Carmarino
Annons:
Zefirka
7/5/23, 11:08 AM
#196

#195: aha, får nog prova dom ändå :)


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
7/27/23, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Den här dök upp i frysen igår. Bäst-före-datum är 2014-03-02; alltså för drygt 9,5 år sedan. Bestämde mig för att provsmaka den åtminstone. Doften av banan kändes direkt när jag tog av omslaget och marsipanen var väldigt mjuk och inte det minsta torr. Den smakar precis som om den var ny. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
7/27/23, 10:43 AM
#198

#197: oj! Det var en gammal en!


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
7/27/23, 12:36 PM
#199

#198: Ja nära tio år gammal - och smakar som ny. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/2/23, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

För ett par månader sedan (tror jag) var jag på Lakritsfabrikens utförsäljning och tog då med mig två burkar med julporter. De var gratis eftersom de hade passerat bäst-före-datum. Tycker visserligen inte om varken öl eller porter, men tänkte att jag kunde testa att ha det som degvätska när jag bakar bröd. Burkarna har stått ovanpå varandra i mitt datorrum (arbetsrum) sedan dess, eftersom jag inte har tagit mig tid att baka.

Idag hörde jag en skarp knall och sedan en hög smäll. Efter lite letande så insåg jag att det var den undre burken som hade orsakat knallen. Den såg ut som på bilden och det hade orsakat att den övre burken hade kastats upp i luften och landat bredvid, vilket var det som orsakade smällen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/2/23, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#201

Tog det säkra före det osäkra och lade ölburken i en plastlåda, som jag satte i badkaret. Lade på locket så mycket jag kunde och använde en sax för att peta upp locket på ölburken.

Oj vad det fräste och skummade. På bild 1 ser man hur det såg ut efter en liten stund. Det var ännu mer skum när jag precis hade öppnat burken. Efter ett par minuter hade skummet lagt sig, och då kunde man se portern.

Har inte provsmakat den, eftersom jag inte tycker det är gott, men jag kände en svag doft av öl och lakrits. Får väl ta mig i kragen och baka något snart. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
8/2/23, 1:44 PM
#202

Hörde ett jättebra citat idag 😂

"Chokladrutor är bättre än magrutor"


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Annons:
Carmarino
8/2/23, 3:44 PM
#203

#202: Håller helt med om det. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
8/2/23, 8:33 PM
#204

#202. Det håller jag med om också!🍫🍫😀

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
8/15/23, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Gjorde en omgång chokladglass idag. Den är sååå god. Både len och krämig. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 8/15/23, 12:21 PM av Carmarino
Soligajag1
8/15/23, 5:16 PM
#206

#205:

Mums va gott !
Har du något recept åt mig ?
Jag har ingen glass 🍦 maskin.

HH 🙂

Carmarino
8/15/23, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#207

#206: Receptet är enkelt. Brukar dock numera ta enbart grädde, d.v.s. 5 dl, och bara 1 dl socker (eller sötströ). Smälter 200 g choklad (av valfri sort; jag tog mjölkchoklad) i grädden och låter det svalna. Vispar äggen på lägsta hastigheten en minut innan jag tillsätter sockret.

Om man gör som det står i receptet, d.v.s. tillsätter smält choklad i slutet så blir glassen ripplad och smakar ungefär som Vienetta.

Vet inte hur glassen blir utan glassmaskin, men du kan ju testa att ställa bunken i frysen och sedan vispa smeten varje halvtimme för att få volym i glassen.

Eftersom chokladen är så fet så brukar glassen bli lagom mjuk att äta efter ett par minuter i rumstemperatur. Använder man annan smaksättning tar det längre tid; kanske en halvtimme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 8/15/23, 7:15 PM av Carmarino
Soligajag1
8/15/23, 9:06 PM
#208

#207:

Tack snälla för receptet !
Provar en dag ! 😊👍🥰

HH 🙂

Tarotstollan
9/14/23, 10:49 PM
#209

I dag har jag sett och köpt årets julskumgodis!

Trodde inte mina ögon men det hängde påsar i tjocka lager.

Årets skum tomtar har smaken Banan Caramel!

Även Pollys jul skum fanns och deras smak är jordgubbar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
9/15/23, 12:17 AM
#210

#209: Har sett på Instagram att det är många som testat dem redan. Tror de kom ut i juli redan (möjligen augusti). 😱

Har inte sett dem i affären här än, men de brukar inte vara så snabba med nyheter - och jag har inte letat.

Det är många som tycker årets smak på juleskum är jättegod, medan andra inte är så förtjusta. Det verkar hänga på om man gillar skumbananer eller inte, för de smakar tydligen så.

När de gäller Polly verkar de flesta vara överens om att den med vit choklad är för söt och den med mörk choklad är för bitter, men den med ljus choklad är jättegod.

Du får berätta vad du tyckte när du har testat. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/15/23, 12:51 AM
#211

Det är som det brukar med andra ord, några gillar och andra ogillar!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/15/23, 3:06 AM
#212

#211: Ja, precis. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/23, 11:12 AM
#213

Om ni råkar befinna er i närheten av Lund i Skåne i helgen så är det Chokladdagar på Kulturen.

Lördag och söndag kan du handla från fem olika pralintillverkare från Skåne och vi visar choklad-föremål ur våra samlingar som inte visats tidigare. På lördagen kl 13 berättar Jan Hedh choklad- och konditoriminnen. Kl 14 blir det chokladprovning med Maria Escalante (förköp biljett!). Söndag kl 14 blir det föredrag om chokladens industrihistoria.

https://www.kulturen.com/program/kalendarium/chokladdagar-pa-kulturen-2/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lördag och söndag kan du handla från fem olika pralintillverkare från Skåne och vi visar choklad-föremål ur våra samlingar som inte visats tidigare. På lördagen kl 13 berättar Jan Hedh choklad- och konditoriminnen. Kl 14 blir det chokladprovning med Maria Escalante (förköp biljett!). Söndag kl...
Tarotstollan
9/25/23, 1:55 PM
#214

Låter spännande och gott! Skall du dit?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/25/23, 2:35 PM
#215

Nej, dels är det tågkaos i hela västra Skåne den här veckan och dels blir det för dyrt att köra dit och betala inträde - plus att det säkerligen finns en del jag hade blivit sugen på att köpa också. Bäst att inte utsätta mig för frestelsen. 😁

Dessutom är det "Smak av lakrits" i Helsingborg 24-30 september. Fast den verkar mest inriktad på mat. Har i alla fall inte sett att de har några extraerbjudanden i Lakritsfabrikens butik. Lika bra det. Har rätt gott om lakrits kvar sedan förra gången jag var där och handlade. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Med smak av lakrits
  • Redigerat 9/25/23, 2:35 PM av Carmarino
Tarotstollan
9/25/23, 2:37 PM
#216

Ja, ibland är det bra att förståndet vinner!😁

Plånboken är nog glad för det beslutet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
9/25/23, 2:40 PM
#217

Ja, plånboken är väldigt glad för det beslutet. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/3/23, 4:43 AM
#218

I #209. skrev jag om Pollys jul skum, har smakat på den men det var mest bara sött och inte mycket smak av jordgubbar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/3/23, 4:51 AM
#219

#218: Vanlig juleskum lär ju smaka jordgubbar, men det har jag inte märkt. Tycker de är alldeles för söta.

Vad jag förstått av andras recensioner av Polly juleskum så ska de tydligen smaka som riktiga juleskum. De flesta tycker bitarna med mörk choklad är för bittra, de med vit choklad är för söta och de med mjölkchoklad är godast.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/3/23, 4:55 AM
#220

#219. 😁 Som vanligt då, med andra ord!

Jag tycker att det mesta av godiset blivit sötare, kan ju bero på att jag vet att det inte är bra för mig att äta så mycket godis nu så jag fått aversion mot det eller så har de sötat mer med "fejk" socker.
I den påsen jag hade köpt fanns det bara 4 stycken vita bollar i!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 10/3/23, 4:56 AM av Tarotstollan
Carmarino
10/3/23, 5:09 AM
#221

#220: Tycker också att det mesta av godiset har blivit sötare, så det är nog inte bara du. Särskilt skumgodis tycker jag smakar mest sött och klibbigt.

Tycker att även köpekakor numera är väldigt söta. Reagerade för det när jag smakade på de glutenfria kakorna jag bakade i lördags. Min kompis, som är diabetiker, tyckte dock de var goda. Så det kanske bara är jag.

När jag bakar numera försöker jag använda så lite socker som möjligt, just för att jag vill kunna bjuda kompisen på bakverken, så kanske jag helt enkelt har vant mig vid mindre sött.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/28/23, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Var i Viken på Larsvikens gårdsbutik idag. Det fanns mycket gott där, men det mesta passar inte riktigt min plånbok så jag köpte inte så mycket. De hade dock kolafyllda chokladhjärtan till någorlunda rimligt pris, så det blev en påse sådana. Väldigt goda är de. 😋

Clementinerna är ekologiska, små och hutlöst dyra (drygt 26 kr för fyra), så jag hoppas de är goda.

Det ekologiska havremjölet är inte jättebilligt heller, men vill ha lite grövre mjöl när jag bakar. Det står att det är så finmalet att det går att använda även till kakor, så jag ska nog testa att baka med det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/28/23, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

Bredvid gårdsbutiken ligger deras chipseri, där de tillverkar chips av egenodlad potatis. Där finns en liten "kiosk" med självbetjäning. Man väljer ut vilka sorter man vill ha, skriver upp det på en lista och swishar betalningen. Smidigt.

Det fanns rätt många sorter att välja på, men inte så många som tilltalade mig, så därför fick det bli de här: potatis med smak av lagrad ost, säsongens potatis med havssalt och vildpotatis med havssalt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
10/28/23, 7:10 PM
#224

Fina köp du gjort!

Låter som goda smaker på chipsen, jag hade nog valt dem också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/28/23, 7:32 PM
#225

#224: Tack. Ja, de andra var med en massa smaksättningar som jag antingen inte tål eller inte tycker om. De har till exempel chips smaksatta med sparris. Provsmakade dem en gång och de var inte goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/28/23, 7:58 PM
#226

Sparris? Tja, smakat på dem hade jag kunnat med frågan är vad jag tyckt om dem, fast jag gillar sparris i vanliga fall.
Däremot äter jag inga chips med sour creme eller creme cheese.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/29/23, 2:57 AM
#227

#226: Ja, det blir en märklig smak, som inte riktigt passar ihop med chips.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/29/23, 9:37 AM
#228

#222:

Det är bra med ekologiska apelsiner och andra varor . Men dyrt.
Jag nöjer mig med apelsiner från Hemköp.

HH 🙂

Carmarino
10/29/23, 9:48 AM
#229

#228: Ja, jag brukar inte köpa det så ofta, men tänkte jag ska testa om de är godare än icke ekologiska. Funderar på att riva skalet till cest och baka en kaka med det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/29/23, 10:19 AM
#230

#229:

Okej , det låter perfekt 👌
Du får berätta för mig och visa hur kakan blev .
Vore kul att se!
😊👍🥰

HH 🙂

Annons:
Carmarino
10/29/23, 11:41 AM
#231

#230: Ja, om det blir någon kaka så visar jag den på Bakverk iFokus. 😊
Tänkte ta ett av mina vanliga recept och bara tillsätta rivet clementinskal.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/29/23, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Köpte den här för ett tag sedan och idag bestämde jag mig för att testa den. Hade tyvärr inte läst innehållsförteckningen när jag köpte den, men det gjorde jag nu. Såg då att det stod "arom (paprika, cheddar, grädde, ost), så jag vågade bara testa en.

Vet inte om det är någon märkbar mängd paprika, så därför vågar jag inte äta resten av chipsen. Den jag smakade var däremot väldigt god, så det är synd att det ska vara paprika i dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/29/23, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#233

Istället tog jag en av de påsar jag köpte på Larsvikens chipseri igår. Det blev den med smak av lagrad ost. Enligt informationen på påsen är det "Papageno-potatis med en kraftfull Norrländsk ostsmak". I innehållsförteckningen står bara "ostpulver", så vilken sorts ost det är framgår inte.

Chipsen var okej, men de hade en för mig konstig ostsmak. Är dock inte jätteförtjust i lagrad ost, så det kanske är därför de inte riktigt föll mig i smaken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/8/23, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#234

Bakade minichokladmuffins idag. Har haft ett oöppnat paket florsocker med chokladsmak stående i åratal, och nu bestämde jag mig för att använda det till minimuffinsen. (Bäst-före-datum är 15 maj 2017, och Dansukker har slutat tillverka det för flera år sedan.) Hade även i rivet skal av en citron, men jag känner absolut ingen citronsmak. Däremot smakar de väldigt mycket choklad, och de är väldigt goda.

Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1571912/recept-minimuffins-med-citrus


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
11/9/23, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#235

Beställde lite saker från Lyckas med mat förra veckan. Fick en smärre chock när jag såg burken med Mycryo. Visst hade jag läst att den innehåller 600 gram, men det hade inte riktigt gått upp för mig hur mycket det faktiskt är.

En snabb huvudräkning visade att den burken räcker till att temperera sisådär 60 kg choklad. 😱 Så mycket choklad har jag definitivt inte hemma, men jag lär få göra många saker med choklad till jul, och även nästa år.

Bakspray har jag saknat länge. Den gamla tog slut för rätt länge sedan, så jag har dragit mig för att baka kakor i mina fina bakformar från Nordic Ware. Det är så mycket lättare att smörja bakformarna med baksprayen.

Karamellpapper har jag redan rätt mycket av, men brukar alltid beställa några paket när jag beställer annat. Alltid bra att ha hemma om jag skulle få för mig att koka riktigt mycket kola till jul. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I vårt sortiment hittar du redskap och mat från över 100 olika varumärken, allt för mat och bakning med omgående leveranser & fri frakt på köp över 499 kronor.
  • Redigerat 11/9/23, 2:47 PM av Carmarino
DesK
11/9/23, 11:42 AM
#236

Nu gjorde jag det som jag inte borde göra! Jag tittade på Lyckas med mat! Många fina saker som man villhöver därifrån! 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
11/9/23, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#237

#236: Förstår precis! Det är livsfarligt att kolla deras hemsida. Fast jag måste erkänna att det oftast inte är så mycket jag behöver där - har redan köpt på mig det mesta. 😁

För några år sedan kollade jag igenom de gamla fakturorna och räknade ut hur mycket jag totalt hade handlat för. Minns inte den exakta summan men har för mig att den landade på drygt 20.000 kronor. 😱 Inte undra på att jag har ett välfyllt bakskåp (plus att jag har bakgrejor i ytterligare några skåp.) 😊

Bilderna är från 2017, så det har nog tillkommit en del sedan dess, även om jag numera inte handlar särskilt mycket. Det blir i så fall oftast förbrukningsartiklar som spritspåsar, muffins- och ischokladformar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
11/9/23, 12:14 PM
#238

Waow! Vad mycket fina saker du har! 😊👍 Jag vågar inte ens tänka på hur mycket pengar jag har lagt på köksprylar 😎 men jag erkänner att jag är en prylnörd i köket 😇

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
11/9/23, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#239

#238: Samma här. Fast jag måste skamset erkänna att jag har rätt många saker i skåpen som jag aldrig har använt. Vissa är inte ens uppackade än. 😳 Ambitionen har tyvärr alltid varit högre än orken att verkligen göra allt jag vill.

Städade ett av de andra skåpen häromdagen, och hittade då saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade. 😁 Förra månaden städade jag ett annat skåp, men där har jag för mig att jag inte hittade något jag inte kom ihåg. Bild 1 och 2 visar det skåpet före och efter städningen och bild 3 och 4 visar före och efter städningen av det andra skåpet.

För att förtydliga så var de 20.000 kronorna enbart från Lyckas med mat. Har köpt en hel del från andra ställen också, så totalsumman för köksprylar är högre än så.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/23, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Upptäckte att jag har rätt många silikonbakmattor. Ironin i det hela är att jag inte kan använda dem. Så fort jag tar fram dem så suger de åt sig katthår, oavsett om jag precis har städad eller ej. Får kanske använda dem istället för dammsugaren. 😄

Brukar använda de två som ligger ute till vänster. Den högra av de två är av silikon och den lägger jag underst. Sedan lägger jag den vänstra ovanpå, eftersom den inte är av silikon och inte drar åt sig katthår. Silikonmattan håller dock den andra på plats, och jag kan läsa måttangivelser och annat igenom den översta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/9/23, 9:25 PM
#241

Det märks att jag inte bakar ofta och numera aldrig. Många av de ord och saker som du skriver om har jag aldrig hört innan och vet inte ens vad man skall ha det till.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/10/23, 3:39 AM
#242

#241: Bakspray har funnits rätt länge, men används nog mest av professionella bagare. Har inte sett det i vanliga affärer tyvärr. Det är väldigt praktiskt när man ska smörja bakformar. Istället för att pensla smält smör i dem så sprayar man bara ett tunt lager fett. Det gör det lättare att komma åt överallt om man har formar med mycket mönster, som det ofta är i formarna från Nordic Ware.

Mycryo är det nog inte många som känner till. Det har inte funnits så länge, och används också mest av proffs. Har skrivit om det tidigare här på Choklad iFokus:

https://choklad.ifokus.se/discussion/1556433/temperera-choklad-med-mycryo


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Carmarino
11/27/23, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#243

För många år sedan, när jag höll på mer med att göra Praliner, så köpte jag två stycken adventskalendrar som man kan fylla själv. Det har dock aldrig blivit av att jag använt dem, men i år tänkte jag att jag skulle göra det.

Eftersom jag inte hinner/orkar göra egna Praliner så bestämde jag mig för att köpa lösgodis i lagom (nåja) storlek och lägga i den ena. I den andra lade jag enbart chokladbitar.

Så här blev den första.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/27/23, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#244

Och så här blev den andra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
11/27/23, 4:52 PM
#245

Så fint!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/27/23, 5:06 PM
#246

#245: Tack. Ska försöka öppna dem försiktigt, så att jag kan använda dem igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/30/23, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

I förrgår kokade jag chokladkola med flingsalt och apelsin enligt ett recept jag hittade på Instagram.

I receptet skulle det inte vara apelsin med, men eftersom det var extrapris på stora fina apelsiner den här veckan så rev jag skalet på en av dem och blandade ner i kolasmeten när jag tagit den av plattan. Man kan ana smaken av apelsin om man vet om att den ska finnas, så jag hade nog kunnat använda två apelsiner för att få mer smak. De var goda i alla fall. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/30/23, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Använde mig av "bakbalkar" som jag köpte för många år sedan. De är väldigt praktiska för man kan ställa in dem på olika längder och bredder för att få precis den storlek man vill - upp till 30 cm.

Har även bakbalkar som är 15 cm, och dem kan man kombinera med de som är 30 cm, för att få en långsmal form, eller om man bara behöver en liten form.

Kanterna blir väldigt raka. Att de inte ser så raka ut på bilden i #247: beror på att jag har hanterat kolan när jag skar upp den. Så det är jag som orsakat de lite ojämna kanterna. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/30/23, 8:54 PM
#249

Det ser så gott ut, vad skall de då inte smakaaaaa…..😋😋😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/1/23, 2:51 AM
#250

#249: Ja, de är goda, men väldigt söta. Det är 4,5 dl socker och 1,5 dl mörk sirap i smeten. 😱


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
12/1/23, 6:07 PM
#251

1701450399896490598727920695473.jpg

Jag tror denna choklad är släkt med en ost 😉


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Annons:
Carmarino
12/1/23, 10:57 PM
#252

#251: Den ser inte helt färsk ut. 😁
Åtminstone har de missat att skaka ur luftbubblorna ur chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 12/1/23, 10:58 PM av Carmarino
Carmarino
12/10/23, 12:20 PM
#253

Tråden börjar bli lång. Vi fortsätter i nästa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: