Etiketteroff-topicprathörnan
Läst 653 ggr
Carmarino
2020-12-29, 16:51

Allmänt snack #5 (OT)

I den här tråden kan vi skriva sådant som vi inte vet var vi ska placera in annars. Det behöver inte handla om choklad, men det är trevligt om det gör det.

Den förra tråden hittar du här.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
  • Redigerat 2020-12-29, 16:52 av Carmarino
Carmarino
2020-12-29, 16:52

Ifall ni undrar vad bilden i #0 föreställer så är det saltrostade mandlar till vänster och saltrostade mandlar täckt i choklad till höger. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2020-12-29, 17:50

Carmarina, du får gärna skicka lite sånna mandlar till mig 😋🤗

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2020-12-29, 17:55

#2: De är redan slut. 😄

Men de är jättelätta att göra själv:
https://julen.ifokus.se/discussion/1491874/julgodis-2020#1

Julgran, betlehemsstjärna, presenttips, recept och samvaro med andra är vad vi bjuder på här på julen.ifokus.se. Var välkommen in i värmen, vi bjuder på glögg och massor av roliga diskussioner!
Soligajag1
2020-12-29, 22:19

#1:
Okej , tack, lite annorlunda med saltrostade och med choklad ,

Jag brukar köpa brända mandlar på marknaden.
Tack för tipset ! 😊👍❤️

HH 🙂

Carmarino
2020-12-30, 12:22

#4: Är inte själv så förtjust i brända mandlar (för sött) så därför passar de saltrostade bättre för mig. 😊

Soligajag1
2020-12-30, 18:43

#5:
Okej , förstår det ,
Jag försöker sluta med sockret , min bov , inte lätt men men , , tar en dag i taget .

Ha en fin kväll ! 😊😄🌺

HH 🙂

Carmarino
2021-02-10, 11:55

Gjorde lite chokladtryffel idag. Den är smaksatt med salmiak och på toppen har jag strösslat lakritsgranulat. De blev väldigt salta, men det gör inte så mycket. Ska nämligen ge bort dem, och mottagaren är väldigt förtjust i salta tryfflar. 😊

Tarotstollan
2021-02-11, 21:47

Ser gott ut! 😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-02-12, 01:41

De var rätt goda, fast väldigt salta. 😊

Tarotstollan
2021-02-12, 03:03

Tur det finns vatten i kranen då! 😉

Carmarino
2021-02-12, 10:22

#10: Ja, det behövs. 😊

Tarotstollan
2021-03-08, 19:47

Någon som testat den nya popcorn chokladkakan?

Carmarino
2021-03-09, 00:40

#12: Har inte sett den än. Fast jag har inte kollat på ett tag, så det kan vara därför. 😊

Tarotstollan
2021-03-09, 23:22

Jag har köpt en men den får vänta tills jag blir godissugen och tar någon ruta då. Måste ju tyvärr tänka på min diabetes numera.

Tarotstollan
2021-03-09, 23:24

Estrellas klassiska Jordnötsringar har tagit ett dopp i chokladpoolen hos Candy People! Kolla in nyheten Chokladdoppade Jordnötsringar: sött och salt i len och frasig kombo med äkta jordnötssmör och palmoljefri mjölkchoklad. Det bästa av två världar tycker vi! Ett samarbete mellan Candy People och Estrella.
Carmarino
2021-03-10, 09:07

#14: Trist, men då får du försöka njuta extra mycket av varje bit istället.🍫😋

Carmarino
2021-03-10, 09:09

#15: Har sett dem men inte testat. Tycker de är för dyra. Gissar att det är samma som med de chokladdoppade ostbågarna; gott men inte värt pengarna. Det är förmodligen billigare att köpa jordnötsbågar och doppa dem i choklad själv. 😊

Tarotstollan
2021-03-10, 19:02

Tycker oftast att de smakar alldeles för lite salt till den söta chokladen.
Kan tänka mig att jordnötter blir en annat variation istället för ost smaken.

Carmarino
2021-03-11, 16:13

Chokladen tar upp en del av det salta så jag tror att det smakar mindre salt med ostbågarna. Jordnötsringarna tycker inte jag är så salta så frågan är om de inte blir rätt söta med choklad på även de. Får väl se om jag hittar en lite påse jag kan testa med. 😊

Tarotstollan
2021-03-11, 21:13

Ja, det är spännande med alla olika smaker och hur vi upplever dem.

Carmarino
2021-03-12, 11:00

Tycker det är gott med jordnötter doppade i choklad, så förhoppningsvis är jordnötsringar med choklad också gott.

Carmarino
2021-03-28, 12:00
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har påskpyntat idag.

Carmarino
2021-05-10, 14:17

Har hört mycket om Toms ferraribilar päron, men inte lyckats hitta några förrän idag. De flesta har klagat på att de var torra och inte alls goda, men de jag fick tag i var mjuka och fina i konsistensen, och jag kände faktiskt lite päronsmak också. Är ju väldigt förtjust i de vanliga ferraribilarna med hallonsmak, men de här var faktiskt lika goda.

• Redigerat 2021-05-11, 02:25 av Carmarino
Tarotstollan
2021-05-10, 20:45

De har jag inte hört om innan nu, så jag skall leta efter dem nästa gång jag går och handlar. Brukar inte köpa Ferrari bilarna för de är ofta stenhårda och de smakar ju ändå som hallonbåtar så jag köper dem istället.

[[eskils_]]
2021-05-10, 21:21

Gillar också vanliga Ferrari, men har inte sett dem med päronsmak. Ska spana.

Carmarino
2021-05-11, 02:25

#24: De brukar hålla sig bättre i påse, så jag köper sällan dem i lösvikt längre. Fast jag fick ett tips på Instagram att man kan köra dem i mikron i fyra sekunder så blir de mjuka igen. Det ska tydligen fungera på allt godis typ vingummi. Har inte själv testat så jag vet inte om det stämmer.

Carmarino
2021-05-11, 02:28

#25: De är rätt nya och har nog bara funnits några veckor. En del som har testat dem tyckte de smakade tvål, men jag kunde känna en svag päronsmak så jag tyckte de var goda.

Tarotstollan
2021-05-18, 02:15

Köpte en påse (220 gr.) med Fazers Dumle kolor med säsongssmaken Tutti Frutti idag. Jättegoda!

Carmarino
2021-05-18, 03:20

#28: Har läst om dem, men glömde kolla om de fanns i affären när jag handlade igår. Gillar både Dumle och Tutti Frutti, så de måste absolut testas. 😋

Tarotstollan
2021-06-01, 21:24

Marabou släpper ännu en ny smak skapad av svenska folket. Här kan du redan nu köpa chokladkakan med smak av brownie, kokos och kaffe
Carmarino
2021-06-02, 01:40

#30: Har sett den i affären men köpte den inte. Tycker inte om kaffe nämligen. 😖

Tarotstollan
2021-06-02, 03:28

Aha, jag gillar kaffesmaken men inte att dricka kaffe…😉

DesK
2021-06-02, 08:29

Åh, choklad med kaffesmak 😋 Det har jag längtat länge efter. Milka hade det när jag var barn och både far och jag älskade den 😍

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-02, 10:37

#33: Läste en recension av chokladen på Instagram och den som recenserat var inte heller så förtjust i kaffe, men tydligen var kaffesmaken inte så framträdande att den var störande. Så kanske det blir för svag smak för dig. 😊

Det finns choklad med kaffesmak att köpa på nätet. Bl.a. säljer Apotea en mörk choklad sötad med stevia och minst 60 % kakao.
https://www.apotea.se/clean-eating-mork-choklad-kaffe-75-g

Åsö, som mest inriktar sig på försäljning till proffs men även säljer till privatpersoner, har en 2 kilos-burk med chokladbitar formade som en kaffeböna.
https://aso.se/webshop/e/14/choklad-kakaoprodukter/chokladkakor-konsumentforpackat/6066/tubo-cordoba-mork-choklad-med-kaffesmak/

Det kan tyckas dyrt med 623 kr, men faktum är att den är billigare per kilo än Apoteas choklad; 386,67 kr/kg mot 311,50 kr/kg för Åsös choklad. Även inklusive frakt blir Åsö billigare (360,86 kr/kg), men man kanske inte vill ha två kilo choklad. 😄

<p>K&ouml;p godsaker fr&aring;n Clean Eating p&aring; apotea.se!</p>
Tarotstollan
2021-06-02, 22:07

Har köpt en idag och sitter och smakar på den just nu.
Ärligt talat så smakar den som den vanliga chokladkakan med kokos, ingen smak av varken brownie eller kaffe. Väldigt söt.
Stor besvikelse!

Carmarino
2021-06-03, 01:02

#35: Trist när det är så. Du får trösta dig med chokladbollsglassen istället. 😋

Carmarino
2021-06-06, 12:44

Önskar er alla en trevlig Svenska flaggans dag/Nationaldag.

Tarotstollan
2021-06-06, 22:19

Tack det samma!
Var och handlade idag men glömde kolla efter glassen, antar att det kommer flera varma dagar så jag längtar efter lite glass och kommer ihåg att köpa då.

Carmarino
2021-06-07, 02:32

Hoppas du får tag i glassen. 😋

Carmarino
2021-06-07, 13:43

På lokalradion imorse sa de att det var chokladglassens dag idag. Kan inte hitta något om det, så jag undrar var de fått det ifrån.

Bara för det köpte jag två paket Nogger när jag var och handlade. 😄 Nä, det var för att det var extrapris - två paket med sex pinnar i varje för 55 kronor. Ordinarie pris för ett paket är 45:95 kr, så det var en bra rabatt. 👍

Carmarino
2021-06-09, 11:37

Idag har jag kokat aprikosmarmelad. Kan man använda det till choklad? 🤔

DesK
2021-06-09, 12:24

Det finns ju choklad med aprikosfyllning, så det borde bli gott 😋

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-09, 15:05

#42: Ja, det borde funka. Fast jag tycker det är så jobbigt att göra pralinskal, och de skal jag har kvar har så små hål att jag inte tror att jag får i någon marmelad i dem. 😊

Annars kanske man kan göra chokladganache och bre den och aprikosmarmeladen som fyllning i en tårta - eller blanda och fylla en vetebulle med "chokladmarmelad" - eller fylla marmelad i en muffins och spritsa chokladen ovanpå. Det finns nog en del man kan använda det till, om jag bara blir färdig att göra det innan marmeladen är slut. 😄

Tarotstollan
2021-06-09, 19:31

Det låter gott vilket som!😋

Carmarino
2021-06-16, 12:14

För ett par månader sedan köpte jag en påse rädisfrön, för jag tänkte testa att grodda dem. Sedan har påsen blivit liggande i skåpet, till igår då jag kom på att jag hade den där. Tog fram en av groddlådorna och hällde upp lite rädisfrön och hällde sedan på vatten så det täckte gott och väl.

Efter att ha legat i vatten hela natten silade jag av dem och lade dem ovanpå groddbrickan istället. Såg då att några av fröna redan hade börjat spricka och en liten grodd tittade fram.

Så nu ska jag bara komma ihåg att duscha dem lite då och då tills groddarna blivit tillräckligt stora för att rötterna ska gå ner i lådan under. Då fyller jag på vatten och väntar tills groddarna växt till sig så att jag kan skörda dem. Vill gärna ha lite längre skott som jag kan klippa ner och ha på kvällsmackan. 😋

Funderar på om det kan bli gott att blanda rädisgroddar i choklad? 😄

DesK
2021-06-16, 12:47

Ska ta fram mina rädisfrön också 😊 Hmm…rädisgroddar i choklad…ja, men varför inte? Chili är ju gott i choklad och rädisgroddar brukar vara rätt kryddiga.

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-16, 12:53

Får se om jag testar sedan. Kan ju alltid börja med att göra chokladtryffel, och då låta groddarna ligga och dra i grädden så att den får smak av rädisa. 😊

DesK
2021-06-16, 12:55

Det låter spännande 😊

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-16, 13:06

Ska bara komma ihåg att testa det också. 😄

Carmarino
2021-06-16, 17:13

Kokade "lite" mer aprikosmarmelad idag. Det var extrapris på aprikoser även den här veckan, och jag blivit lätt beroende av aprikosmarmelad sedan jag kokade första omgången. 😄

Carmarino
2021-06-16, 17:14
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det blev även ett par burkar nektarinmarmelad, eftersom nektarinerna också var på extrapris. 😋

DesK
2021-06-16, 17:34

Du får gärna lägga in recepten på Matlust 😊

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-16, 17:37

Ska försöka komma ihåg det. Måste bara tänka efter hur jag gjorde. 😄
När det gäller aprikosmarmeladen så har jag kombinerat två recept och gjort lite olika de två gångerna jag har kokat marmeladen, men för nektarinmarmeladen har jag följt ett enda recept.

Carmarino
2021-06-17, 15:56

#45: Rädisgroddarna växer snabbt i värmen. Så här ser de ut nu, efter bara ett dygn.

Carmarino
2021-06-18, 10:42

#54: Efter två dygn har rädisgroddarna skjutit fart ordentligt. Dags att hälla vatten i lådan undertill så att rötterna kan suga upp vatten. Eftersom det förmodligen är en del groddar som inte har tillräckligt långa rötter än så fortsätter jag att spreja vatten på dem också.

Carmarino
2021-07-04, 15:46

Köpte några liter jordgubbar på City Gross idag, eftersom de var på extrapris den här helgen. När jordgubbarna kostar 20 kr/liter så gäller det att passa på att göra rårörd jordgubbssaft. 😋

Saften är rårörd så den ska stå i kylskåpet till imorgon. Sedan ska den silas av, blandas med socker och hällas på flaskor. Kommer dock att hälla det mesta på burkar och frysa in, eftersom jag inte är någon storkonsument av saft. Tycker dock att det är gott med ett glas då och då.

Carmarino
2021-07-05, 17:45

Nu är jordgubbssaften klar - och den blev jättegod. Smakar som pressade jordgubbar. 😋

Carmarino
2021-07-05, 17:46

På bären som blev över gjorde jag jordgubbssylt.

Carmarino
2021-07-10, 09:51
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kom på att jag kunde göra tryfflar med jordgubbssaft, så det gjorde jag idag. 😋

Tarotstollan
2021-07-10, 21:39

Åhh😋! Blev de goda?

Carmarino
2021-07-11, 00:47

#60: Ja, det blev de. 😊

Carmarino
2021-07-18, 00:46

Idag är det Skånska (Skåneländska) flaggans dag. 👍

Carmarino
2021-07-21, 11:59

Idag har jag bakat en gluten- och mjölkfri chokladkaka. Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1507687/recept-glutenfri-chokladkaka

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
2021-07-28, 12:50

Hittade en burk skivade jordgubbar längst ner i en låda i frysen. De var från förra gången jag gjorde rårörd jordgubbssylt, vilket var den 12 juni 2018. 😱

Tog ut dem och tinade upp dem, och eftersom de smakade helt okej (lite sura bara) så bestämde jag mig för att koka sylt på dem.

Hade noterat på burken att det var 530 gram jordgubbar, men när jag hade silat dem var det bara 272 gram. Fast saften som runnit av var runt 240-250 gram vill jag minnas, så det stämde nog rätt bra ändå.

Det är lätt att vara efterklok, och när jag hade kokat färdigt sylten insåg jag att jag nog skulle ha fyllt upp med åtminstone en del av den avrunna saften. Nåja, jag tror det kommer att funka bra att ha i yoghurten åtminstone.

Carmarino
2021-08-01, 17:46

#64: Använde saften jag silade ifrån när jag bakade jordgubbsmuffins idag. Blandade även i ca ett hekto av sylten i smeten.

Carmarino
2021-09-11, 17:51

Gjorde lite chokladtryffel i torsdags, och med lite menar jag verkligen lite. Det som syns på bilden är allt. Hade 35 gram mörk, 85 %-ig choklad från Malmö chokladfabrik som jag inte visste vad jag skulle använda till. Tycker inte själv om så mörk choklad, så därför har den blivit liggande.

I fredags var jag bjuden på fika hos en f.d. kollega, som jag vet tycker om väldigt mörk choklad, så därför bestämde jag mig för att göra lite tryffel till henne. De består av enbart chokladen och lite (12 gram) grädde.

Eftersom det var så lite choklad ville jag inte använda en spritspåse för att fylla formarna, utan klickade i tryffeln med hjälp av en sked. Därför blev utseendet rätt "rustikt". 😊

Tarotstollan
2021-09-11, 19:54

Tycker just för att de ser "rustika" ut gör att de ser extra spännande och goda ut!😋

Carmarino
2021-09-11, 19:59

#67: Tack. 😊 Ja, tryfflar ska ju vara lite kantiga. 😄

Carmarino
2021-09-21, 15:24

Är inte jätteförtjust i att laga mat precis, men idag tog jag mig i kragen och lagade allt-i-ett-pasta med färs och svamp. En väldigt enkel rätt som går hyfsat snabbt att laga. Eftersom jag inte tål färsk svamp så använde jag burkchampinjoner istället, och det gick lika bra.

Tarotstollan
2021-09-21, 19:07

Ser gott ut. Tycker du att svampen ger någon smak till rätten? De gånger jag ätit champinjoner så känner jag ingen smak alls från dem.

• Redigerat 2021-09-21, 19:07 av Tarotstollan
Carmarino
2021-09-21, 19:15

#70: Burkchampinjonerna känner jag smak av. Vet inte hur det är med färska champinjoner, för det har jag aldrig testat. Tog en burk med skivade champinjoner. Vet inte om det var 250 gram i den, men det gör nog inte så mycket om det är lite mer eller mindre.

Här är receptet om du vill testa. Jag skippade vitlök och oregano, för det tål jag inte. Sedan tog jag rapsolja istället för solrosolja till att steka i, för det är det enda jag har hemma. Använde djupfryst lök eftersom jag inte använder så mycket lök, så den färska hinner ruttna. Lät den stå i rumstemperatur ca en halvtimme, men det är inte nödvändigt. En lök motsvarar ca 40 gram fryst lök. Tror det är ca en deciliter.

Soligajag1
2021-09-21, 19:23

#69:

Ser mumsigt ut!! Nu blir jag sugen på att fixa en likadan men med korv jag köpte idag + att jag köpte pasta skruvar och skinka . Tomatsås har jag färdig i frysen ( som jag har kvar sen jag gjorde pizza , calzone )
Perfekt till pastasås .

Tack för tipset Carmarino !!!

HH 🙂

Tarotstollan
2021-09-21, 19:26

Ja, det låter inte dumt, så jag skall nog testa det. Bara lite orolig för alla tomater då jag är allergisk men kan ju testa att ta gula tomater istället.
Det går alltid att fixa till något om man bara har ett bra grundrecept!

Tarotstollan
2021-09-21, 19:47

Nu har jag skrivit av receptet, så några saker får jag köpa hem innan det kan testas.

Carmarino
2021-09-22, 03:03

#72: Lycka till. Berätta gärna hur det blev när du har testat. 😊

Carmarino
2021-09-22, 03:06

#73: Ja det blir säkert bra med gula tomater också. Visserligen är det passerade tomater i receptet, men jag tror inte det spelar någon roll vilket man använder, bara man justerar vätskemängden så att det inte kokar torrt.

Du får berätta hur det blev sen. 😊

Tarotstollan
2021-10-02, 21:26

Köpte 2 Plopp med kexchoklad igår. Har dock inte smakat på dem ännu.

Carmarino
2021-10-03, 02:54

#77: Dem tror jag inte att jag har smakat. Du får berätta sedan om de var goda.

Tarotstollan
2021-10-07, 04:57

#78. Smakat några rutor nu. Den är god men tunnare överlag än en vanlig kexchoklad så kexet det kommer ju inte fram så tydligt. Eftersom det är en Plopp så hade jag förväntat att det skulle vara lite kolasmet eller något mjukt i den men det är bara ett tunt kex och hård choklad.
Föredrar nog den vanliga kexchokladen ändå eftersom det är mer av den och mer att tugga.

Carmarino
2021-10-07, 09:37

#79: Ja, om de inte gjort något eget av den blir det ju bara en vanlig kexchoklad, och då kan man lika gärna äta den vanliga. Den brukar dessutom vara billigare också, eftersom det ofta är extrapris på den.

Carmarino
2021-10-15, 15:45

Kände att det var dags för lite påfyllning i chokladförrådet inför julen. Har fortfarande kvar en del av det tidigare lagret, men det har tunnats ut väldigt mycket.

Tarotstollan
2021-10-23, 02:56

Köpte 3 stycken Plopp á 80 g för några dagar sedan med smakerna Apelsin, Chokladboll och Juleskum.

Carmarino
2021-10-23, 09:46

#82: Du får berätta vad du tyckte när du har smakat dem. Har inte hittat någon av dem i min affär. Fast jag har förstås inte letat heller. 😊

Tarotstollan
2021-10-23, 18:39

Juleskummet var nog samma som förra året och Apelsin och Choklad är ju alltid gott ihop.
Ja, jag skall berätta vad jag tycker när jag smakat.

Carmarino
2021-10-23, 18:39

#84: 👍😊

Carmarino
2021-12-15, 16:03

Stressa ner med lite dessert. 😊

Carmarino
2021-12-16, 17:44

Gjorde en chokladgran idag. Skulle nämligen på massage på eftermiddagen så jag ville ge min massör en liten julklapp. 😊

Tarotstollan
2021-12-16, 23:36

Snygg gran, lite svårt att hänga kulor i den bara!😉

Carmarino
2021-12-17, 00:42

Tack. Ja, kulorna får man nog fästa med en klick smält choklad - på ovansidan av grenarna. 😄

Tarotstollan
2021-12-17, 00:53

Ja, tillsammans med lite "snö"!😋

Carmarino
2021-12-17, 01:03

Har faktiskt grön pulverfärg som jag köpte för att pensla på grenarna. Det blev dock inte bra, så jag har inte gjort det igen.

Läste nyligen att man kan blanda ut pulverfärgen i smält kakaosmör och pensla i formen innan man gjuter granen. Det har jag inte orkat testa än. Får se om det blir av vid ett senare tillfälle. 😊

Tarotstollan
2021-12-17, 01:08

Eller om man spritsar på lite sockerglasyr som man gör med pepparkakor?

Carmarino
2021-12-17, 01:10

Ja, det kan man också göra. Personligen är jag inte så förtjust i kristyr, men jag brukar ju ändå alltid ge bort granarna jag gör. 😄

Tarotstollan
2021-12-17, 01:18

Borde ju egentligen inte…..men du har min adress eller?😉😂

Carmarino
2021-12-17, 05:43

#94: 😂🍫

Carmarino
2021-12-17, 12:08

Idag testade jag att "stämpla choklad". Har försökt en gång tidigare, men då lyckades det inte. Det gick bättre den här gången, kanske för att stämpeln legat i frysen ett helt dygn. Använde min farfars fars namnstämpel, och resultatet blev över förväntan tycker jag. 😊

Tarotstollan
2021-12-17, 21:16

Du kan skicka med några sådana också i det andra paketet som jag beställde!😉😁

Carmarino
2021-12-18, 09:39

#97: Ska se vad jag kan få plats med. 😄

Tarotstollan
2021-12-18, 22:19

Vi skulle alla beställa choklad grejer från dig, så kan du jobba med det i framtiden!😁

Carmarino
2021-12-19, 03:18

#99: Tack, men det hade jag nog inte orkat med. Det är roligt att göra det ibland, men skulle nog inte palla att ha det som yrke. Choklad är kladdigt att jobba med. 😂

Tarotstollan
2021-12-19, 03:44

Ja, ibland är inte hobbyn rätt att ha som sitt jobb!

Carmarino
2021-12-21, 17:05

Gjorde apelsintryffel och jordnötsbräck idag.

Carmarino
2022-02-11, 05:17

Har precis tittat på en intressant video om att göra Praliner. Det är Johan "Matgeek" Hedberg som börjat nörda ner sig om choklad, och han tar hjälp av proffset Kalle Jungstedt.

• Redigerat 2022-02-11, 05:17 av Carmarino
Tarotstollan
2022-02-16, 00:50

Hittade den här nyheten i affären i går, inte dum alls men som det skrivs så smakar det inte så mycket, om något av pistage.

https://www.sockerbiten.org/marabou-pistachio/

Sveriges första recension av den nya chokladkakan Marabou Pistachio med havssalt, karamell och pistagenötter. Från Finland.
Carmarino
2022-02-16, 03:35

#104: Har letat efter den men vår ICA Maxi är numera urusel på att ta in nyheter. Tidigare kom de så snart de fanns tillgängliga. Numera får man vara glad om de överhuvudtaget dyker upp. Om man frågar efter en ny vara har personalen oftast inte ens hört talas om den. 🙁

Tarotstollan
2022-02-16, 06:41

Den kommer nog, den släpptes ju igår.

Carmarino
2022-02-16, 08:38

#106: Förhoppningsvis, men det brukar dröja ett par månader.

Carmarino
2022-02-16, 15:59

#106: Såg på Instagram idag att Marabou pistachio har kommit till vår lokala ICA Maxi nu. Får kolla om det finns några kvar nästa gång jag är och handlar. 😊

• Redigerat 2022-02-16, 15:59 av Carmarino
Carmarino
2022-04-02, 10:29

Idag åt jag upp de allra sista bildäcken som jag köpte på Lakritsboden för många år sedan. Eftersom de inte tillverkas längre så har jag ransonerat dem och bara ätit ett däck någon gång då och då. De har bäst-före-datum september 2019, men smakar fortfarande lika gott. Däremot är de väldigt torra och spröda, så de bryts lätt itu.

Tarotstollan
2022-04-02, 21:13

Kommer inte ihåg dem men det beror nog på att jag nästan aldrig äter saltlakrits såvida de inte ligger i någon blandpåse med godis.

Carmarino
2022-04-03, 03:15

Gillar man saltlakrits så är (var) bildäcken bland det godaste som fanns. De var inte jättesalta, utan mer lagom i smak.

Vet inte när de började tillverkas men vad jag minns så åt jag dem redan som barn. De fanns både i påse och I lösvikt.

Tarotstollan
2022-05-17, 22:10

Kollar ni på Chokladkriget just nu i stv 1 kl. 22- 23.20?
Handlar om barnarbete för de stora chokladjättarna.

Carmarino
2022-05-18, 03:00

#112: Har inte sett det än, men ska se det på SVT Play senare.

Tarotstollan
2022-05-18, 06:06

Man fick sig en tankeställare!🙄

Carmarino
2022-05-18, 11:03

#114: Ja, trots att det är rätt välkänt att choklad (och kaffe) inte alltid skördas på särskilt trevligt sätt så väljer vi oftast att bortse från det. Vill man undvika att stödja den här industrin får man se till att bara köpa spårbar kvalitetschoklad. Den kostar rätt mycket mer, men det beror ju på att de som gör den ser till att de som arbetar på chokladplantagerna får bra villkor.

Carmarino
2022-06-13, 11:42

Två personer har räddats efter att ha fallit ner i en chokladtank i en Mars Wrigley-fabrik i Pennsylvania.

De klarade sig tydligen utan skador, men fördes ändå till sjukhus för kontroll.

https://www.expressen.se/nyheter/olycka-pa-chokladfabrik-tva-foll-ner-i-chokladtanken/

Två personer har räddats efter att ha fallit ner i en chokladbehållare i en Mars Wrigley-fabrik i Pennsylvania.
Carmarino
2022-06-19, 11:01

Idag tog jag fram midsommarpyntet. Väldigt sparsamt jämfört med julpyntet. 😁

Pilspets
2022-07-03, 10:53

Ett tips!

Ställ chokladen i kylen när den inte äta,annars smälter den.

Jag går på hästkraft.

.¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-07-03, 11:09

#118: Ännu bättre är att förvara den i svalt utrymme. I kylen kan det vara för kallt. Choklad ska inte förvaras varken för kallt eller för varmt. Åtminstone inte några längre stunder. Går det över 31-32 grader där den förvaras så tappar den tempereringen. Den går fortfarande att äta, men kan bli gråaktig eftersom kakaofettet tränger ut, s.k. fat bloom.

Carmarino
2022-07-13, 11:42

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Tarotstollan
2022-07-13, 20:14

Så gott det ser ut!😋

Carmarino
2022-07-13, 20:20

#121: Det var gott också, men den blev lite lös. Hade nog behövt lite mer syltsocker. Men det funkar ju i yoghurten på morgonen. 😊

Tarotstollan
2022-07-13, 20:21

Till glass blir det nog jättegott!

Carmarino
2022-07-13, 20:22

#123: Ja, det har du rätt i. Äter så sällan glass så jag har inte ens tänkt på att testa det med nektarinmarmelad. 👍

Tarotstollan
2022-07-13, 20:26

Glöm inte på rostade mackan tillsammans med lite ost. Jättegott!😋

Nu börjar jag bli sugen på något sött, inte bra!😉

Carmarino
2022-07-13, 23:30

#125: Är inte säker på att min brödrost fungerar längre - eller ens var den är. Har inte använt den på minst 25 år tror jag. 😁

Tarotstollan
2022-07-13, 23:47

Då är det dags att du gräver fram den och dammar av den!
Tänk på mumsiga mackor!!!😋

Carmarino
2022-07-14, 06:20

#127: Är faktiskt inte så förtjust i rostat bröd. Vill minnas att senast jag åt det var i samband med att jag åt räkor med en kompis. Det var också senaste gången jag använde brödrosten. Tror det var någon gång i början eller mitten av 1990-talet. 😊

Soligajag1
2022-07-14, 07:11

#120:

Så gott ! Va duktig du är!!!
Mums så på ett ny rostat bröd . eller på ett salt kex .

HH 🙂

Carmarino
2022-07-14, 08:10

#129: Tack. 😊
Marmeladen blev lite för lös för att ha som pålägg, även om den stelnade lite i kylen. Men den var jättegod i yoghurten jag åt till frukost.

Funderar på att köpa en ask till - nektarinerna kostar ju bara 25 kronor för ett kilo den här veckan - och koka en omgång till, men då med mer syltsocker. Problemet är bara att det är fullt i kylen. 😁

Soligajag1
2022-07-14, 09:18

#130:

Okej , , då ska jag kolla om det finns nektariner här i butiken .

Kollar på receptet sen. Tack!

HH 🙂

Carmarino
2022-07-14, 09:22

#131: Köpte dem på ICA Maxi, men förmodligen har alla ICA-butiker erbjudandet.
Jag använde inte varken citron eller vaniljsocker i min sylt, och den blev väldigt god ändå. Så har du inte det hemma går det bra utan, men jag rekommenderar att du tar ca 7 dl syltsocker istället för 5 (ca 2/3 paket), eller ca 670 gram om du väger). Då blir marmeladen lite fastare.

Soligajag1
2022-07-14, 09:44

#132:

Okej , tack så!!
Gulligt av dig att skriva det !
Tack än en gång!! 😊👍🥰

HH 🙂

Soligajag1
2022-07-14, 11:24

#125:

Håller med dig , mums mums med rostbröd , ost o denna sylt .

HH 🙂

Tarotstollan
2022-07-14, 16:40

Jag har massor av sylt och marmelad i kylskåpet men eftersom jag numera får vara försiktig med socker så lär det ta några år innan jag ätit upp allt det.
Strax innan jag fick diabetes så hade det varit extrapris på marmelad, tror det var utförsäljning 2 st. för 10 kr. Jag köpte mer än 10 burkar under den veckan och det var stora burkar.
Tråkigt att det blev så men inget att göra åt det nu.

Carmarino
2022-07-14, 16:43

#135: Marmelad håller rätt länge, särskilt om man kan förvara den lite svalt. Jag hade en burk aroniamarmelad i skafferiet i kanske 10 år och den gick fortfarande att äta. (Hade inte öppnat burken.) Den var lite torr och sockrig i smaken, men för övrigt var det inget fel på den. På vintern är det ganska svalt i skafferiet, för det är en ventil där som släpper in kalluft.

Soligajag1
2022-07-15, 05:49

#135:

Inte dåligt!!! Då har du marmelad länge länge .

HH 🙂

Carmarino
2022-07-17, 11:29

Det var fortfarande extrapris på nektarinerna, så jag kunde inte låta bli att testa att göra en ny omgång marmelad. Den blir ju rätt billig - ca 14:50 kr per burk.

• Redigerat 2022-07-17, 11:30 av Carmarino
Carmarino
2022-08-04, 06:15

Idag är det National Chocolate Chip Cookie Day.

Tarotstollan
2022-08-04, 22:15

Jag har en ask med Chocolate chips & raisins i skafferiet men tror inte jag skall öppna den ändå trots att dagen kunde firas med den.😉😁

Tarotstollan
2022-08-04, 22:20

Blev dubbelpost.

• Redigerat 2022-08-04, 22:20 av Tarotstollan
Carmarino
2022-08-05, 03:18

Har inga chocolate chip cookies av någon sort hemma, så för mig blev det inget firande heller. 😊

Upp till toppen