Choklad iFokus

Choklad

Etiketteroff-topicprathörnan
Läst 496 ggr
Carmarino
2023-12-10 12:19
2

Allmänt snack #6 (OT)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan vi skriva sådant som vi inte vet var vi ska placera in annars. Det behöver inte handla om choklad, men det är trevligt om det gör det.

Den förra tråden hittar du här.

Bilden visar choklad som jag gjort idag. En del av den ska bli julklappar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Tarotstollan
2023-12-13 20:19
1

Eftersom det är Lucia i dag så har jag ätit några (köpta) pepparkakor och en klenät och det var gott.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2023-12-13 23:05
0

#1: Har inte firat lucia egentligen, men en kompis kom hit och fikade så då blev det både lussekatter och pepparkakor. Klenäter äter jag däremot inte, så det har jag aldrig hemma. Min mor gjorde alltid mängder av klenäter till jul, men jag kan inte minnas att jag någonsin åt av dem. Fast jag har ätit det några få gånger på senare år. Har dock aldrig varit särskilt förtjust i friterad mat, även om jag kan tycka det är gott med pommes frites ibland.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2024-03-20 10:04
0

Igår kom äntligen vårnumret av Journal Chocolat. Det skulle ha kommit i fredags, men det tyckte tydligen inte Postnord. Kanske de ville läsa den själv först? 🤔😊

Tarotstollan
2024-03-20 23:11
1

Skulle inte förvåna mig det minsta!😁😋
Bra ändå att de gav tillbaka den till dig!😉

Carmarino
2024-03-21 00:37
0

#4: 😁

Carmarino
2024-05-21 10:28
0

Frossa i choklad varje dag – slipp hjärtattack säger en japansk studie. Vet inte om jag skulle kalla det frossa precis. Så här står det:

Du kan äta choklad varje dag, om du inte överdriver, och enligt en japansk forskarstudie bidrog 30 gram av godsaken till att hjärnbarken utvecklas.

30 gram är ju knappt att man hinner känna smaken av choklad. 😁

Det var dessutom en väldigt liten studie med bara 30 personer i gruppen, varav det var för 18 av dem som "hjärnbarken utvecklades".

https://news55.se/halsa/frossa-i-choklad-varje-dag-slipp-hjartattack/

Flera studier lyfter fram chokladens hälsosamma egenskaper och enligt en forskarrapport kan choklad förhindra hjärtattack.
TccT
2024-05-21 12:49
2

#6 Äntligen! En seriös och grundlig vetenskaplig studie med stor tyngd att hänvisa till i diskussioner. Man kan t o m multiplicera antalet personer och mängden choklad. Alltså 18pers X 30gr choklad/ dag så 540gr choklad/ dag är helt ok😃 Dom 12pers som inte hade nytta av chokladen tyckte inte ens om choklad visade det sig senare😲🙄 Hittar inte den studien nu men den finns😌

Carmarino
2024-05-21 14:47
0

#7: 😁

Tarotstollan
2024-05-21 20:50
0

#7. 😂

Carmarino
2024-05-22 12:43
0

Såg ett recept på lakritssaft på Instagram och eftersom jag hade 1,5 rålakritsstänger liggande sedan jag fick dem i förra årets lakritskalender, så bestämde jag mig för att testa. Lade dem i en flaska och fyllde på med en liter vatten. Där har de legat i ett dygn nu. De är inte helt smälta än, men tillräckligt för att provsmaka.

Enligt receptet ska man blanda med citronsaft och vatten. Jag hoppade över citronen och blandade en väldigt svag saft. Tog ca en centimeter saft och resten vatten i glaset. Tyckte inte alls om rålakritsen som den var, men utspädd till saft var den överraskande god. Lite söt smak, trots att inget sötningsmedel använts. Det är bara rålakrits och vatten.

Tarotstollan
2024-05-22 22:11
1

Låter spännande.

Carmarino
2024-05-23 00:29
0

#11: Lätt att göra också, plus att det är sockerfritt. 😊

Tarotstollan
2024-05-26 23:04
1

Köpt en påse med Dumle sommar blandning, hallon, blåbär och päron.
De brukar ju ha sådana påsar till sommaren men vet inte om det är samma smaker som förra året, goda var de i alla fall!

Carmarino
2024-05-27 03:31
1

#13: Har också köpt en sådan påse men inte smakat än. Bra att veta att de är goda. 😋

Tarotstollan
2024-06-19 20:19
2

Om det stämmer som det säger i tv- programmet, så kommer det ett program om hur Nestlé tillverkar sina chokladkakor nu i kväll 19/6 kl 21 i kanal 7.
Det är i "Fabriken inifrån", det skall jag titta på!😋

Carmarino
2024-06-20 03:07
0

#15: Såg du det? Hade tänkt titta på det på TV4 Play idag, men hann inte.

https://www.tv4play.se/video/ddaf60cd746f2507bbd6/avsnitt-8-chokladkakor

York är den brittiska chokladens huvudstad och Gregg åker dit för att vara med när Nestlé tillverkar sina populära chokladkakor. Cherry besöker en karantän för kakaoplantor och Ruth berättar den bittra historien om varm choklad i Storbritannien.
Tarotstollan
2024-06-20 03:28
1

Jag glömde av då jag satt och tittade på annat men jag såg de sista 15 minuterna och det var ju kul, önskar jag sett hela programmet.

Carmarino
2024-06-20 06:07
0

#17: Du får kolla resten på Play. 😊

Tarotstollan
2024-06-20 08:05
1

#18. Kan inte, hade konto men något blev fel när jag bytte dator och nu kommer jag inte in på det kontot.

Carmarino
2024-06-20 08:32
0

#19: Kan du inte skapa ett nytt konto?

Annars går det i repris på måndag eftermiddag kl. 13.55.

• Redigerat 2024-06-20 08:41 av Carmarino
Carmarino
2024-06-20 17:23
0

#15: Nu har jag sett avsnittet. Det var intressant. Man fick även se hur de gör färgerna som de använder för att färga choklad med. De använder naturliga ingredienser, och inga artificiella medel. 👍

Tarotstollan
2024-06-20 20:27
1

#20. Vet inte, har aldrig försökt. Det är inte så ofta det är några program som jag tittar på där inne så jag behöver ett konto. Kanske försöker testa någon gång.

Ja, jag såg när de höll på med rödbetorna.

Carmarino
2024-07-11 11:12
0

Callebaut har aviserat rejält höjda priser, så jag passade på att komplettera chokladlagret med lite nytt.

Tarotstollan
2024-07-11 11:27
1

Inte konstigt att de höjer priserna, de har ju redan pratat om hur dåliga skördarna är på kakaobönorna och värre lär det bli i framtiden.
Fast det är ju tråkigt!

Carmarino
2024-07-11 11:44
0

#24: Ja, alla tillverkare lär ju höja rätt rejält. I det här fallet var det Lyckas med mat som förvarnade att priserna skulle höjas nu i början av juli, när de fick nästa leverans. Än så länge kostar de dock detsamma.

Carmarino
2024-07-18 11:32
0

Har länge tittat på de här "3 Part Molds", som gör det enklare att stöpa Praliner och chokladkakor. Man slipper allt kladd med att fylla formarna och hälla ut chokladen för att få chokladskal. Så här gör man:

Fyll bara på botten av PET-formen med choklad till den markerade fyllningslinjen, placera den flexibla silikoninsatsen ovanpå chokladen och tryck ner den över PET-biten och låt sedan stelna. Tryck sedan ut chokladen.

https://www.bakecake.se/produkt-kategori/porto-formas-bwb/3-part-molds/

De jag köpte är dessa:

https://www.bakecake.se/produkt/bwb-special-3-part-mold-9992-tablete-ilusao-3d-pralinform-chokladform/

https://www.bakecake.se/produkt/bwb-special-3-part-mold-873-biscoito-recheado-liso-pralinform/

Får se när jag blir färdig att testa dem. Tror jag börjar med chokladkakorna. De verkar enklast. 😊

Carmarino
2024-07-25 09:19
1

Utförsäljning av varor med kort datum på Marron, så jag köpte en 2,5 kg påse Cacao Barry Papouasie 35% och ett kilo Lübecker Marzipan till ca halva priset.

Har aldrig smakat någon choklad från Cacao Barry, men den var en trevlig bekantskap. Väldigt god. Marsipanen (mandelmassan egentligen) har jag köpt flera gånger så den vet jag att även den är väldigt god.

I paketet låg även en gåva - en omrörningsslev. Tittade faktiskt på den när jag beställde, men bestämde mig för att vänta med köp, och det var ju tur. 😊

• Redigerat 2024-07-25 09:20 av Carmarino
Carmarino
2024-08-01 14:27
0

Vet inte om det här gäller enbart choklad i USA, men det låter ju lite oroväckande.

En studie utförd av forskare vid George Washington University har uppdagat att mörk choklad som säljs i USA kan innehålla farligt höga nivåer av tungmetaller, inklusive bly och kadmium.

Forskarna analyserade över 70 olika mörka chokladprodukter från populära återförsäljare.

https://news55.se/halsa/nyttig-choklad-full-av-farliga-gifter/

Mörk choklad är ofta hyllad för sina hälsofördelar, men efter en studie i USA har skrämmande upptäckter gjorts.
Tarotstollan
2024-08-01 15:44
1

Ja, det låter ju oroväckande. Hoppas att de talar om vilken choklad det gäller.

Carmarino
2024-08-01 20:21
0

#29: Tyvärr framgår det inte på sidan de länkar till, men är det så många i USA finns det nog överallt.

Carmarino
2024-08-08 12:56
0

Skulle besiktiga bilen idag (den gick igenom utan anmärkning) och granne med besiktningen ligger Lakritsfabriken. Så det blev ett besök där också. Det blev nästan bara varor från "svinnhyllan", förutom popcornen som köptes till normalpris.

Glad Påsk-pralinerna vet jag är goda, så jag köpte de sista två burkarna i hyllan. Även halloweenchokladen har jag köpt tidigare, så det blev några sådana också. Sweet bunnies har jag däremot inte smakat tidigare, så det blir intressant att se om jag gillar dem. Normalt föredrar jag saltlakrits, men får ju tänka på blodtrycket. Ska dessutom ha dem som "medicin". Lakrits är ju slemlösande, så jag brukar ta några bitar när jag känner mig "täppt" i halsen. 😊

Carmarino
2024-08-11 11:59
0

#31: Nu har jag provsmakat Sweet bunnies, och de är väldigt goda - trots att det är sötlakrits. 😋

Tarotstollan
2024-08-11 17:08
1

😋Gott!

Carmarino
2024-08-11 17:20
0

#33: Ja, det blev en trevlig överraskning. De var godare än den sort jag har köpt hittills. Så det får nog bli Sweet Bunnies i fortsättningen. De har med chilismak också, men det blir nog för starkt tror jag.

Carmarino
2024-08-23 16:22
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick ett ryck häromdagen och gjorde en beställning hos Åsö. Såg nämligen på Instagram att de hade fått in "julkonfekt". Det gäller mest företag typ caféer och konditorier, men jag blev nyfiken och tittade in på hemsidan. Mycket gott där, men allting är ju i storpack så jag insåg att jag inte kommer att göra av med det ändå. Det enda jag fastnade för var chokladdragerade mandlar, så det beställde jag - 3,8 kilo är det i påsen. 😱

För att komma upp i fraktfritt passade jag även på att köpa två kilo Felchlin Opus Lait 38%. Har länge velat testa Felchlins choklad, för jag har hört att den ska vara så bra. Det är den också. Både den och mandlarna är jättegoda. Använde (några av) dem till att dekorera en tårta som jag ska ha med mig till kräftskivan i kväll.

Åsö är en specialgrossist som säljer och lagerför proffsprodukter till restauranger, konditorier, bagerier och finsmakare! Köp råvaror, utrustning och tillbehör från de allra bästa leverantörerna för tillverkning av bakverk, praliner och desserter hos oss på Åsö! Fri frakt vid köp över 1500 kr!
  • Redigerat 2024-08-23 16:23 av Carmarino
Carmarino
2024-09-05 17:00
0

Var på ett sällsynt besök på köpcentret Väla idag. Gick då förbi Lindt's butik där - två gånger - eftersom det låg i närheten av det ställe jag skulle till.

Vågade inte gå in, för det kändes som det skulle kunnat bli väldigt dyrt. 😁

Carmarino
2024-09-11 13:04
1

Det var rea på Rawfoodshop, så jag passade på att fylla på förrådet av hasselnötter och mandel. Köpte även lite cashewnötter och en påse söta aprikoskärnor. Har aldrig smakat det någon gång, men de ska tydligen kunna användas som mandel. De ser ut ungefär som mandel också.

Tarotstollan
2024-09-28 22:23
2

Juleskum hade kommit in i affären i dag. Så jag köpte en påse med årets smak Päron eller som de heter " Santas Pearadise"!😄
Luktade och smakade lite päron och mjöl som vanligt.

Carmarino
2024-09-29 03:11
0

#38: Var den god, trots mjölsmaken? 😁

Tarotstollan
2024-09-29 06:26
1

Jadå, den duger men jag tror knappt att den som de flesta smaker inte är bättre än originalet.

Carmarino
2024-09-29 08:37
0

#40: Det är många på Instagram som skriver att de tycker den är god, men att originalet är bättre. Har inte själv sett den i affären än, men ska testa den när jag hittar en påse. Är ju inte särskilt förtjust i juleskum, men jag gillar päron, så det ska bli intressant att testa den.

Carmarino
2024-09-29 12:59
1

Var på Mikaeli marknad idag. Hittade inte så mycket som jag ville köpa, men när jag såg att Höganäs choklad fanns med där kunde jag inte låta bli att köpa några av deras chokladkakor. Har ju köpt flera av deras påsar med choklad"pellets", och tycker de är goda, så det ska bli spännande att testa de här. Fick provsmaka en liten bit av den översta, med himalayasalt, och den var god. Eftersmaken kändes i säkert 20 minuter.

Carmarino
2024-09-30 11:40
1

Idag fanns årets juleskumsmak i affären när jag var och handlade, så jag köpte en påse. Har dock inte smakat den än, så jag vet inte om jag tycker den är god eller inte. 😊

Carmarino
2024-10-02 10:44
0

#43: Har nu provsmakat juleskum päron, och det smakar rätt mycket päron. Föredrar faktiskt denna framför originalet, men jag är ju inget direkt juleskum-fan. Så gillar man päronsmak - spring och köp. 😊

Carmarino
2024-10-03 11:27
0

Det var rea på Marron så jag bestämde mig för att testa Carma Dark Bourbon 50%. Har inte provsmakat än, men den lät god av beskrivningen att döma. 😊

Carmarino
2024-10-03 11:28
0

I lådan låg även ett smakprov på Virunga Original Beans 70%, som tydligen ska ha smak av moreller och svart te. Har inte smakat den heller än, med det ska bli spännande att testa.

Tarotstollan
2024-10-03 13:20
1

Låter gott, jag gillar choklad med körsbär!

Carmarino
2024-10-03 13:47
0

#47: Gillar körsbär och choklad, så det blir intressant att se om jag gillar kombinationen också. 😊

Carmarino
2024-10-28 11:35
0

Det blev en liten beställning från Marron förra veckan, och idag kom paketet. Lite choklad, lite sockerfri marsipan, en chokladform och en förpackning Plastark 600x400 mm "för produktion av dekorationer och för att stryka ut fast ganache på". Tror dessutom det går att använda dem till en hel del annat också. De är ju rätt stora.

Carmarino
2024-10-28 11:37
0

Inte för att jag behöver fler gjutformar för choklad, men den här kunde jag bara inte motstå. Det är en form för att göra en chokladadventskalender. Man gjuter chokladen i formen och sedan bryter man av en bit choklad varje dag mellan den 1 och 24 december. 😋

Carmarino
2024-11-06 10:32
1

Var nere i stan igår, och passade då på att gå in på Normal för att se om de hade fått in Terry's Chocolate Orange. Vann ju en sådan med mörk choklad förra julen (bild 2), men ville gärna smaka mjölkchoklad också. Fick inte tag i någon förra året, men till min glädje hade de fått in dem nu. Så för säkerhets skull köpte jag tre stycken. 😁

• Redigerat 2024-11-06 10:32 av Carmarino
Carmarino
2024-11-09 15:18
1

För några månader sedan köpte jag de här chokladdragerade mandlarna. De är rackarns goda, och har gått åt så att jag bara har ca en fjärdedel kvar nu. (Har gett bort en del, så jag har inte ätit alla själv. 😊)

Därför kände jag att det var dags att göra en ny beställning. Har lite idéer om vad jag ska göra med dem till jul, så att de kan bli julklappar.

Carmarino
2024-11-09 15:22
1

När jag ändå beställde så passade jag på att även beställa den här. Det är 2 kg Felchlin Maracaibo Clasificado 65%. Har hört att den ska vara väldigt bra. Det är tydligen många chokladmakare som använder den. Ska bli spännande att testa den.

I år har jag bestämt mig för att göra klart julstädningen innan första advent, så att jag kan ägna december åt att göra Praliner och baka. De roliga sakerna alltså. 😊

Carmarino
2024-11-17 11:15
0

Har ju förmånen (eller nackdelen, om man ser till plånboken 😁) att ha både Lakritsfabrikens butik och Nina's mat inom några kilometers radie, och igår var jag och hämtade en beställning på Nina's mat:s lager.

Mitt lokala ICA Maxi har slutat sälja Haribo's lakritsrullar av någon anledning, så därför passade jag på att beställa när jag fick veta att Nina hade en påse med kort datum till halva priset. Ett kilo bör väl räcka ett tag. 😊 Fick även två provpåsar av en annan sorts "Schnecken" från Haribo. Vet dock inte om det är någon skillnad på dem. Det verkar vara samma, bara med annan förpackning. Får provsmaka och se om de smakar olika.

Beställde även Wombat Raw. Inte förrän jag fått hem dem och provsmakade dem så insåg jag att de inte var min Wombat-favorit. 😖 Nåja, de smakar inte äckligt, även om de har lite av den där smaken av tobak som rålakrits har. Skulle tro att jag kan göra lite julgodis av dem också. Doppade i choklad blir de nog rätt goda.

Salmiak-chili-pastillerna fick jag gratis, för de hade passerat bäst-före-datum (30 oktober), men smakade lika bra för det. Sockerfria dessutom, så det gäller att inte äta för många av dem på en gång. 😉

Carmarino
2024-11-18 11:39
0

Årets chokladkalendrar är inhandlade. 😋

Carmarino
2024-11-21 02:01
2

Inte konstigt att choklad har blivit så dyrt. Såg att priset på kakao har ökat med 370 % under de senaste två åren. 😱

Carmarino
2024-11-23 16:06
0

#50: Idag bestämde jag mig för att testa den nya chokladformen för första gången. Använde mig av Höganäs Choklads Kullaberg 75%-iga choklad. Tempereringen lyckades inte helt, för termometern lade av mitt i processen, så chokladen blev inte glansig. Tack och lov släppte den åtminstone formen utan problem.

Tarotstollan
2024-11-23 17:07
2

#56. Vi får göra som mormor sa " att äta den med andakt"!😉😁

Carmarino
2024-11-23 17:17
1

#58: Ja, verkligen. 😁

TccT
2024-11-24 09:18
1

#51 Köpte tre stycken för säkerhets skull…😆 Måste väl skaffa större bostad för all choklad snart. Men choklad går alltid åt iofs😁 Missat att hålla koll på tråden igen fast sluppit dregglandet på tröjjorna.

Carmarino
2024-11-24 11:30
0

#60: Jo, det börjar bli rätt fullt nu. 😁 Kommer dock att göra av med en hel del - hoppas jag - under december. Har planer på att göra en massa julgodis med choklad. 😋

P.S. Har bara två Terry's Orange kvar nu. 😊

• Redigerat 2024-11-24 11:31 av Carmarino
Tarotstollan
2024-11-24 21:24
2

Fördelar och nackdelar med choklad är att det spelar ingen roll hur överfulla skåpen är, förr eller senare så blir skåpen tomma igen!🍫🍫🍫🍫🍫

Carmarino
2024-11-24 23:22
1

#62: Så sant så. 😊

Carmarino
2024-11-30 12:40
0

I torsdags när jag kollade posten låg det här i brevlådan. Hade glömt att jag hade skickat in till tävlingen, så det var en glad överraskning. Tror dock boken är aningen för avancerad för mig, men jag hoppas jag kan hitta lite inspiration och tips på ganacher och fyllningar i boken, nu när jag snart ska börja med julgodiset. 😋🍫

Carmarino
2024-11-30 12:47
0

Beställde den här när jag beställde lite kattsaker. Bakmattan är egentligen till för att göra små godisbitar till hundar och katter, men jag tänkte att det säkert går lika bra att gjuta chokladhjärtan i den. De blir 1,2 cm stora och det blir 374 stycken om man fyller hela. Mattan är dubbelvikt i asken så den är rätt stor.

https://www.bitiba.se/shop/hundtillbehor/hundskalar/antisluk/1916355?activeVariant=1916355.0

Handla Trixie bakmatta med hjärtan för hundar och katter billigt hos bitiba ✓ Alltid låga priser ✓ Fri frakt från 499 kr ✓ Handla mer spara mer
Tarotstollan
2024-11-30 14:59
1

Vad kul, grattis!
Härligt med sådana där små godisbitar, då kan man äta många fler!😉

Carmarino
2024-11-30 15:13
0

#66: Tack. 😊

Ja, jag tänkte att jag ju kan ha den till att hälla överbliven choklad i. När jag gör Praliner eller chokladkakor så blir det ofta lite choklad över, som inte får plats i formen. Då kan jag hälla den i hjärtformen, så har jag lite "lösgodis". 😋

Tarotstollan
2024-12-04 23:40
1

I dag köpte jag Marabous nya vinter utgåva "Pepparkaka med Apelsinsmak".

Jag har inte smakat på den ännu.

Carmarino
2024-12-05 02:34
0

#68: Det låter ju gott, även om jag inte vet om pepparkaka och apelsin passar ihop. Du får berätta när du smakat. 😊

Carmarino
2024-12-06 14:41
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Köpte lite "smått och gott" från Fazer. 😁

Deras hemliga låda köpte jag utan att veta vad det var i den, men jag blev inte besviken.

Jaffa apelsin är så gott att jag köpte en hel låda (70 stycken). Den är ungefär som maritzastång, men mindre och med apelsingelé istället för hallon. Tycker den till och med är godare än maritzastång. 😋

Carmarino
2024-12-06 14:46
1

Idag har jag gjort marsipankulor på sockerfri marsipan och 100 %-ig choklad. Strösslade över lite kakaonibs som legat i blöt i Xanté päronlikör. De ska bli en present till min kompis som har diabetes. Han hör till de få som tycker 100 %-ig choklad är gott. 😊

Tarotstollan
2024-12-06 14:53
1

Jag hade gärna velat köpa från Fazer men har för mig att när jag kollade upp det så hade de ingen betalnings grej som jag kunde använda.

De ser väldigt goda ut!
Jag tycker gränsen går vid 65 % för jag skall tycka att chokladen är god, så de flesta chokladkakorna med 70 % köper jag inte.

Carmarino
2024-12-06 15:10
0

#72: Jag brukar välja Klarna. Det har alltid funkat bra för mig.

Håller med, fast det finns några sorters choklad på 75 % som är rätt goda. Köpte den 100 %-iga mest för att testa. En bit går ner men särskilt gott är det inte. Min kompis kan däremot äta 5-6 stycken utan problem.

TccT
2024-12-07 14:55
1

#70 Inlägget anmält. Säger bara det🥹😋

Carmarino
2024-12-07 15:59
0

#74: 😁

Tarotstollan
2024-12-10 22:29
1

Har smakat på den nu #68. Tydlig doft av både pepparkaka och apelsin, mycket krispig och smak av pepparkaka, apelsin smaken är inte så framträdande men den finns där i bakgrunden.
Som vanligt önskar jag att det var mer smak av i detta fallet apelsin.

Helt ok som "vinter chokladkaka" men kommer troligtvis inte köpa den igen.

Carmarino
2024-12-11 03:51
0

#76: Tack för recensionen. Kommer nog inte att köpa den. Föredrar enbart apelsinsmak.

Tarotstollan
2024-12-20 05:08
1

Nu får vi nog börja lagra choklad i mängder! 😞
Nu varnar de för att chokladen kommer att bli ännu dyrare fram i vår.
Jag tycker den är dyr som den är nu men det kommer tydligen att bli mycket värre…😦

Carmarino
2024-12-20 06:04
0

#78: Ja, priset på kakao har ökat otroligt mycket sedan årsskiftet. Har själv ett rätt stort lager, så jag klarar mig ett tag åtminstone.

Carmarino
2024-12-23 05:05
0

Tarotstollan
2024-12-23 20:36
1

Får väl köpa och stoppa frysen full, även om den blir lite "dammig" i utseendet! 😉

Carmarino
2024-12-24 02:03
0

#81: Jag har inte min choklad i frysen. Den brukar hålla rätt bra ändå - förutom de somrar när det är 30 grader varmt i flera veckor.

Tarotstollan
2024-12-24 02:42
1

#82. Jag skämtade nog mest men man vet aldrig hur det blir om chokladen blir dyrare och dyrare.

Carmarino
2024-12-24 03:45
0

#83: Den lär nog inte bli billigare tyvärr.

Carmarino
2025-01-03 11:27
0

Vann en låda med bl.a. godis i en utlottning på Instagram.

Carmarino
2025-01-03 11:31
1

Har nu testat Moomin Cream Fudge. Inte den godaste fudge jag har ätit. Väldigt söt och rätt grynig. Smakar lite vanilj. I bland kändes märkligt nog en doft av buxbom, men den kom förmodligen från något i påsen eller omslagspappret, för fudgen smakade - tack och lov - inte buxbom. (Alla som någonsin luktat på buxbom vet vad det luktar. 😺)

Tarotstollan
2025-01-03 21:26
1

Vad kul! Grattis!

Jag vet faktiskt inte vad Buxbom luktar men jag gissar att det är något åt katt kiss hållet!🤢

Carmarino
2025-01-04 01:42
0

#87: Tack. 😊

Ja, det var en glad överraskning. Det bästa var att det i paketet även fanns en liten Rolf Berg-keramiktomte. (Den syns lite dåligt på bilden.) Min mor samlade på sådana och jag har fått ärva hennes samling.

Du har helt rätt beträffande buxbomen. 😁

Carmarino
2025-01-11 16:07
0

Idag testade jag skumtomtarna. De är rätt stora (ca 8 x 3,5 cm) och inte lika söta som vanliga skumtomtar. Är ju inte så förtjust i dem, men dessa var rätt goda. Dock inte så goda att jag skulle få för mig att köpa dem själv.

Carmarino
2025-01-13 14:18
0

#28: Det verkar vara lika illa i Sverige.

Ekologiska alternativ har ofta mer bly och kadmium i sin kakao, visar ett produkttest av choklad av storsäljare som Coop, Ica, Fazer och Garant. Men även bland de ordinarie alternativen är det svårt att undvika tungmetallerna.

https://news55.se/halsa/bly-och-andra-tungmetaller-i-svensk-choklad-varre-i-ekologisk/

Chokladkollen har låtit utföra opartiska labbtester på 28 olika mörka choklader från bland annat ICA, Coop, Willys och Lidl. Flera av dem visade sig innehålla höga halter av bly och kadmium. Här får du en överskådlig sammanställning över vilka choklader som ligger högt och vilka som ligger lågt, så att du kan göra ett mer medvetet och säkrare val.

https://chokladkollen.se/

Ekologiska kakaoprodukter har ofta mer bly och kadmium, visar ett produkttest av choklad av storsäljare som Coop, Ica, Fazer och Garant.
Carmarino
2025-01-16 17:18
0

Fortsätter testen av godiset jag vann och har nu kommit till Lakritsfabrikens Winter Dream, vilket är saltlakritskola med smak av polka. Är inte särskilt förtjust i polkagrisar och egentligen inte kola heller, men de här hade en mild smak av lakrits och en ännu mildare smak av polka. Så de smakade inte tandkräm åtminstone. Rätt lättuggade och de slank ner ganska snabbt. 😊

Carmarino
2025-01-18 14:09
1

Nu har jag även testat Chocolat Café-Tasse Lait noix de pécan, sel & cookie. Det är en 38% mjölkchoklad med pekannötter, kakbitar och havssalt.

Man känner smaken av både pekannötter, kakbitar och havssalt, så den håller vad den lovar. Är inte jätteförtjust i pekan, men den tog inte över utan alla tre ingredienserna smakade ungefär lika mycket. Så chokladen slank ner ganska lätt. 😊

Tarotstollan
2025-01-18 22:26
1

Låter som att de var jättegoda båda sorterna.

Carmarino
2025-01-19 02:24
0

#93: De var helt okej, men inget jag skulle köpa själv. Mest på grund av polkan och pekannötterna.

Carmarino
2025-01-24 12:45
0

Fazer Store hade rea på sina vinter-/julsaker, så jag passade på att beställa lite. Det blev förstås en del annat också. 😊

Carmarino
2025-01-24 12:46
0

Det här är innehållet i Julboxen. Chokladen som ligger under chokladpepparkakorna är mjölkchoklad med pepparkaka.

TccT
2025-01-24 14:50
1

#96 Nu har du fått allt möjligt. Choklad med pepparkaka🤔 Låter inte mumsigt för mig.
Men choklad får👍

Carmarino
2025-01-24 18:15
0

#97: Gillar både choklad och pepparkaka, så jag tror jag kommer att tycka om kombinationen. Fast jag är inte helt säker. 😊

Den gröna asken innehåller gröna kulor. Ingen stor favorit hos mig, för de är alldeles för söta, men de slinker nog ner. Annars får jag ge dem till min svägerska. Har för mig att hon gillar dem.

• Redigerat 2025-01-24 18:16 av Carmarino
Tarotstollan
2025-01-24 21:19
1

#98. Eller så kan du skicka dem till mig, jag älskar marmelad kulor!😋
Även om det är gelatin i dem (troligtvis gjorda på djurdelar), vet inte i detta fallet vad det är gjort på.😢

Jag köpte ju den nya julkakan med pepparkaka och choklad, måste tyvärr säga att det inte var någon höjdare, jag har mer än halva kvar i skåpet.

Carmarino
2025-01-25 04:10
0

#99: Det står "Vegan" på asken, så de gröna kulorna innehåller tydligen inte gelatin. 👍😊

Var det Fazers eller Marabous julkaka?
(Du får svara i nästa tråd. 😊)

Carmarino
2025-01-25 04:16
0

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.