Vilken choklad äter du just nu? #6
Ibland kan det vara intressant att se vad andra äter för choklad. Vad äter du för choklad just nu eller vad var det senaste du åt?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Den senaste chokladen jag åt var Marabou mjölkchoklad…Marabou is the one and only you need egentligen.😉 Men sen har vi ju faktiskt Cloettas Kexchoklad (som egentligen är godare än marabous kexchoklad) som varit en STOR favorit i mitt liv.. Trots att jag jobbade på marabou..så kunde jag inte stå emot Cloettas kexchoklad!?
Jag tror jag åt minst 1-2 st cloetta kexchoklad per dag under minst 10 år 😂
Dom är ff svåra att motstå.
Sen är ju Fazers mintchoklad också så där supergod..så det är också en favorit.
Det var ett tag sen jag åt choklad..då jag dragit ner (pga sockret) men jag har fortsatt med att dricka (ren) kakao i dryck (med stevia bla) istället.
För att stilla mitt chokladsug…
Jag har absolut inte slutat med choklad för alltid..Det är alldeles för gott med choklad för att sluta med det helt och hållet, men ibland så kan man kanske behöva en "chokladpaus" haha. Speciellt om man ätit kexchoklad dagligen i åratal som jag.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Håller med dig i allt, förutom om mintchokladen. 😊 Är inte förtjust i mintchoklad oavsett märke.
Choklad är nyttigt i måttliga mängder, så man behöver ju inte sluta äta det helt.
Har testat choklad med 100 % kakao. Den var ätbar, men inte särskilt god. Lite för bitter för mig. Gjorde tryffel på den med enbart Xanté päronlikör. Då blev den lite bättre, men likören är ju rätt söt också. Får kanske testa med grädde istället, för att se om det mildrar smaken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har ätit två rutor av Lindt Les Grandes, alltså vit choklad med mandel.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Var den god?
#4. Ja, jag har ätit den förut och tycker den är bland de bättre chokladerna.
Räknas chokladglass in som choklad? Det var ju små chokladbollar i glassen åtm..
I så fall så åt jag senast SIA`s chokladgräddglass med kakao och små chokladbollar i..Mmm så gott.😋 Glass passar bra i värmen dessutom.
Jag bara älskar chokladglass med bla chokladbollar, brownies, vit o mörk chokladglass med vita o mörka chokladbitar i..
Något jag inte provat än, men vill prova nästa gång är chokladglass med chokladtryffel i.
Jag ska egentligen inte äta sånt med socker i, men ibland kan jag inte låta bli 😂
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: ALLT med choklad i räknas. 😁
Den glassen med chokladbollar i är god, men min favorit är ändå SIAs chokladglass. Brukar bara köpa när det är extrapris, så det är tur att det inte är det så ofta. 😋
Testade årets Dumle Summermix idag. Blev lite besviken för de smakade rätt artificiellt. Fast de är okej att äta ändå. Som vanligt var de ojämnt fördelade i påsen; 10 päron, 9 hallon och bara 5 blåbär. Svårt att säga vilken som var godast, men det lutar nog åt blåbär - så typiskt att det var minst av den. 😖
I min påse var det mest blåbär och jag håller med om att blåbär var nog godast.
#11: Vilken tur du hade. 😊
Kunde inte hejda sötsuget idag så det blev en Tupla mint.
Balanserad mintsmak även om den ligger i ett tag.
Rimligt god när man inte har något annat att ta till 😊
https://www.cloetta.fi/sv/produkter/tupla-double-layer-mint-48g/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#14: Kan inte minnas att jag har smakat några av Tuplas chokladbitar. Har förstått av inlägg på Instagram att det är många som tycker de är goda.
#15: De är mycket söta men innehåller puffat minirus som ger en spännande textur.
#16: Det brukar vara gott när det är puffat ris i choklad. 😋
Känner inte till Tupla, finns de i Sverige?
#18: Ja det är Cloetta som saluför dom.
Ok, då är det bara jag som inte sett den bland alla andra märken!
Marabou stora kakor är det tyvärr extrapris på ofta. Så man får offra sig på Daim🥹 Som igår😋
#21: Åh härliga Dajm. Det var länge sen nu som jag åt dajm. Nu blev jag sugen på det också, alltså färsk dajm, suck..😄
Jag fick en emotionell flashback när jag läste ditt inlägg..tillbaka till när jag jobbade på Marabou för jag jobbade just med Dajm på marabou..
Och färsk marabou-choklad som dajm smakar inte riktigt som dajm som legat i affären i flera månader. Färsk dajm direkt från bandet smakar bättre och smälter i munnen..
Vi kunde iofs äta så mycket vi ville (vi som jobbade där) av all choklad som marabou gjorde, men dajm har ju för alltid en speciell plats i mitt hjärta..😍
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Köpte en chokladkaka Smash! i går, billigare än köpa påsar och lika god!
#22 Vet inte om dröm eller mardrömsjobb😁 Så det är sån skillnad på chokladen alltså. Men jag vill helst ha kylskåpsskall choklad👌
#24: För mig var det faktiskt drömjobbet..Eller jobbet som skulle leda mig fram till min dröm..Jobbet på Marabou (där jag jobbade i 8 år)
Marabou gav mig faktiskt mycket mer än bara gratis choklad 😂
Jag träffade flera kompisar på marabou, men framförallt så träffade jag min man där som gjorde det möjligt för mig att sluta jobba helt.
Så i mitt fall så är ju marabou mer ett drömjobb, men det skiljer sig säkert från person till person..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#24: Ja förresten det är STOR skillnad på färsk choklad och såna du köper i butik.
Det går inte ens jämföra riktigt.. Färsk choklad som man tagit direkt från bandet SMÄLTER snabbt i munnen..Plus att det smakar bättre.
Medans "äldre" choklad tar längre tid att smälta…och smakar mindre på något sätt..(svårt att förklara dock haha.)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Har ätit en Mazarin med choklad fyllning.
#27: Det var en unik kombination var det blandat med mandelfyllning eller ”bara” en chokladfyllning?
#27: Det låter jättegott. 😋
#28 och 29. https://handla.ica.se/produkt/2099369
#30: Var de goda?
Ja, jag har köpt dem innan och jag gillar alla Mazariner. Det är som ett skal runt om och så choklad massa i mitten.
#32: Jag gjorde egna mazariner för en evighet sedan och vet hur komplicerade de kan vara. 😊
Intressant med chokladsmak.
Jag har ätit Mazariner med Hallon/Jordgubbe och även med Citron topping, lika goda de också.
#30: Det låter ju supergott! Jag har alltid älskat mazarin och choklad…
Så hur kan det bli något annat än super-supergott om man kombinerar dom två goda sakerna tillsammans..Vem kom på den braiga ideen. haha.
Det är inget jag själv har tänkt på..att man skulle ha kunnat blanda ihop dom två goda smakerna i en och samma kaka tyvärr…
Är det något nytt eller har det funnits länge? Jag kanske har missat min favoritkaka..
Nej men den där mazarinen måste jag ju bara köpa helt enkelt…😋😉
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#35. Den Ica affären där jag köpte dem har haft dem i flera år.
#30: Ska kolla om de finns på mitt ICA Maxi när jag handlar på måndag. 😋
#36: Köpte en förpackning förra veckan, och den är slut redan. 😊
För drygt en månad sedan fick jag hem den här chokladen, som jag hade vunnit i en tävling på Instagram. Försökte få tag i den i julas, men kom för sent, så den var slutsåld. I år ska jag försöka vara lite tidigare, och då köpa den av mjölkchoklad. Den här är 43 % mörk choklad, så den är nästan som dark milk.
Och så här ser den ut inuti. Den har en god smak av apelsin, så den är ungefär som en större version av romerska bågar. God, men jag tror jag kommer att tycka bättre om mjölkchokladen.
#38. Tyckte du de var goda?
Ja, det är ju ingen ide att låta dem stå och torka i skafferiet!😉
#42: Ja, de var goda. Bjöd dem till kaffet när min kompis var här och fikade. Han tyckte också de var goda. 😊
- Redigerat 2024-07-12 23:37 av Carmarino
#44: Hmm 😏 Godare än originalet!? Namnet Dajm betyder väl typ dajm/kola med choklad.
Har dom bytt ut själva dajmen/kolan till jordgubbs"kola" eller smakar den ff lite dajm MED jordgubbssmak?
Kan det verkligen vara gott?
Gammal "marabou-dajm-arbeterska" som jag är så måste jag ju provsmaka det såklart. 😁
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#45: Det är samma som originalet, men med jordgubbssmak. Jag är själv inte så förtjust i Dajm (föredrar också den gamla stavningen 😊), eftersom den alltid fastnar i tänderna. Har ju inte tålamod att bara suga på kolan, utan tuggar. 😁
Den här har jag haft liggande ett bra tag, men inte blivit färdig att provsmaka. Det är en vegansk, nötfri och sojafri mörk Bean-to-bar choklad 65% med smak av hallon och lakrits.
Känner inte direkt av hallonsmaken, men lite lakrits smakar den åtminstone. Man kan absolut inte smaka att den är vegansk, utan den smakar som "vanlig" choklad, så är man vegan och vill äta en riktigt god mörk choklad kan jag rekommendera denna.
Hittade en halva av en chokladbit med Apelsin krokant i skafferiet, den hade ramlat bakom knäckebrödet.
Passade jättebra att hitta den just nu, eftersom jag inte har någon annan godis hemma.
#48: Ibland har man tur. 😊
Hittade den här på ICA Maxi i måndags. Har inte sett den tidigare - vad jag minns, och eftersom jag gillar Bailey's var jag ju tvungen att testa. 😊
Kombinationen marsipan, Bailey's och choklad var en fullträff kan jag säga. Får nog testa det till julpralinerna. Har ju alla ingredienserna hemma. 😋
Å, den måste jag verkligen leta efter, älskar också Baily´s!
#51: Du får berätta vad du tyckte när du hittat den. 😊
#52. Köpte 6 st nu ikväll, en är redan uppäten och den var god men som vanligt kunde det varit mer Baily´s i den. Ger en 3½ i betyg!
#53: Ja, det kan jag hålla med om. Om jag gör egna så kommer jag nog att blanda med mer Bailey's.
Vet inte riktigt om det räknas till choklad, men det jag ätit mycket av under denna vecka är kokosbollar med choklad "puder" på..
Alltså kokosbollar som det bara är lite choklad på toppen tycker jag är godast.
Konstigt eftersom jag annars älskar choklad i tjocka lager på lager typ, men på kokosbollar så är det godare om det inte är för mycket choklad..
Förresten ta det lite lugnt med bailey`sen nu..😉😄
Men visst är det gott med Praliner..min favoritpralin med "sprit" i är ju marabous körsbärs pralin som finns i Alladin asken.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#55. Tror inte det är någon fara med det lilla Baily´s som det var i dem, det står W/W 0,6 % på dem och själva biten är 33 gr. Vet inte vad det betyder men man får nog äta väldigt många innan man känner av alkoholen!😉😀
Det är min favorit pralin i Aladdin asken också!😋
#55: Håller med om att det bara ska vara ett tunt lager choklad på kokosbollarna. Det blir inte gott om det är för tjockt.
Nej, för mycket Bailey's i marsipanen blir inte gott, men lite mer hade inte gjort något. När jag gör tryffel brukar jag använda ca 35-40 gram likör till 100 gram choklad. Det blir ganska starkt, men de tryfflarna är inget man äter mycket av. Så ska jag göra marsipangodis med Bailey's blir det nog ungefär samma mängd. 😊
#57: Nu fick jag ännu en ide vad jag ska fråga AI om på "bakverk ifokus" bara för det..😂
Eller finns funktionen på choklad också?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#58: Har inte aktiverat AI, men jag gör det så kan du fråga här istället. 😊
Köpte de tre sista av Baily´s bitarna som fanns kvar i affären nu i kväll!
Tar för givet att de kommer att beställa hem flera, de kanske har flera kartonger på lagret men har ingen plats att lägga fram fler.
#60: Köpte en till idag. Det fanns rätt många kvar. Upptäckte att smaken av Bailey's verkar variera en del - eller också är det mina smaklökar som var extra känsliga idag. Tyckte nämligen att den här smakade väldigt mycket mer än de andra jag ätit. Kände smaken i flera timmar efteråt. Kanske det hamnat extra mycket likör i biten jag fick. 😊
Ätit ½ Daim (dubbelbit) i dag.
Är det någon skillnad i smaken mellan Marianne kulorna och de vanliga Marianne karamellerna?
#63: Det var länge sedan jag åt vanliga Marianne, men jag tycker nog det är rätt stor skillnad. Vanliga Marianne har ju ett tjockt "sockerskal" och fastnar lätt i tänderna. Kulorna är ren mintchokladmassa med ett tunt skal omkring.
Det låter gott men verkar inte finnas i affärerna att köpa.
#65: Nej, de är svåra att hitta. Ibland finns de bland lösviktsgodiset och det händer att de säljs till jul, men oftast inte annars. Så det var därför jag passade på att beställa några påsar när jag ändå beställde från Fazer.
Aha, de är de som finns i tre olika färger, vita, rosa och gröna.
#67: Nej, mariannekulorna är enbart vita. De du tänker på är lite större har jag för mig. Tror det är Cloetta som gör dem - eller gjorde. De verkar ha utgått ur sortimentet, men det ser ut som det finns några liknande som "retrogodis".
#68. Nej, de jag tänker på är gjorda av Fazer men de kanske inte finns kvar längre. Jag har en ask kvar som jag har annat i nu och de var ca 1 cm i omkrets.
#69: Då kanske de också har haft trefärgade kulor en gång i tiden. Nu verkar det bara vara mariannekulorna kvar.
Nu har jag testat Fazers Jaffa Apelsin, som följde med i Fazers jullåda "The Taste of Christmas". Oj, vad god den var.
Under chokladtäcket (mörk choklad, 77%) finns en marmelad med väldigt intensiv smak av apelsin. I konsistensen påminner den om en av mina favoriter, nämligen Maritza, men Jaffa var faktiskt snäppet godare. 😋
- Redigerat 2024-09-06 16:07 av Carmarino
#70. Alla de trefärgade kulorna smakade mint.
#71. Maritza är en av mina favorit godisar också, när jag hittar sådana brukar jag köpa några stycken. Vet att de oftast finns att köpa i påsar på Eko-hallen.
Nu var det ett bra tag sedan jag var där och köpte några.
- Redigerat 2024-09-06 22:38 av Tarotstollan
#72: Ja, det har jag också för mig att de gjorde, men jag tyckte inte de smakade lika gott.
Brukar också köpa påsar med maritzabitar. De är mindre än maritzastängerna, men lika goda. Fazers apelsinbitar smakar som om de var gjorda på färskpressad apelsin. 😋
Då hoppas jag att de kommer ut i handeln också, så vi får smaka på dem.😋
#74: Ja, det hoppas jag också. Vi får hålla utkik närmare jul, eftersom de låg i årets jullåda. 😊
Risken är väl att Ica inte köper in dem eftersom de inte har Maritza kvar.
#76: Nej, de verkar inte vara så intresserade av att ta in nyheter längre.
Vi får hoppas på att den här lådan kommer att säljas i Fazers webbshop så småningom. Just nu finns tydligen bara de chokladstängerna som finns i julboxen.
https://se.fazer.com/products/jaffa-marmelad-chokladstang-18g?_pos=4&_sid=720fd2973&_ss=r
- Redigerat 2024-09-06 23:15 av Carmarino
Har testat Fazers glöggkulor, som också följde med i Fazers jullåda "The Taste of Christmas". Varken glögg eller gröna kulor hör till mina favoriter, men de här var överraskande goda faktiskt. En fin smak av glögg och kulorna kändes inte lika söta som de gröna kulorna - fast det var de säkert ändå. 😊
😋🤤 Så gott!
#79: Ja, det är nog tur att det bara är 12 kulor i asken. 😁
Även Fazer ReMix X-mas + choco från "The Taste of Christmas" har jag testat. Ännu en som jag blev glatt överraskad över, eftersom jag inte är så förtjust i vingummi och syrligt godis. Det fanns dock även två sorters chokladgodis också. Alla bitarna var faktiskt godare än jag hade förväntat, men chokladen var bäst.
Ätit en Bailey´s Marzipan Bar och sen fortsatte jag med fyra rutor Daim choklad.
Har tydligen missat att skriva om Fazer Salty ToffeeCrunch. Testade den i förrgår. Den smakar saltkola förstås (fast inte jättesalt) och den har krisp. Den var god men jag hade föredragit den utan krisp, som bara fastnar i tänderna. Det var mer som dajmkola ungefär.
Idag har jag så testat den sista chokladen från Fazers jullåda, nämligen Geisha Chrispy Dream. Geisha är ju min favorit bland Fazers choklad och den här var också god, men inte lika god som originalet. Märkte inte av särskilt mycket krisp och den hade en bismak som var lite skarp, som inte originalet har. Så jag kommer att fortsätta med originalet.
Var nere i stan igår och passade då på att gå in på Normal, för att försöka få tag i Terry's Chocolate Orange med mjölkchoklad. De hade inte fått in några än, men däremot fanns det en hel del ur Reese's sortiment.
Vad jag minns har jag aldrig smakat dem någon gång, men hört mycket om dem. Så jag behövde mig att testa deras peanut butter cups minis, som tydligen är samma som de stora peanut butter cups bara utan inpackning och mycket mindre. De är verkligen små, men gillar man choklad och jordnötssmör så gillar man de här - och det gör jag. 😋
#85. Tror inte det godiset finns här!
#86: Har nog inte sett det här heller tidigare, så när jag hittade det på Normal så köpte jag för att testa. Köpte även en burk av deras jordnötssmör, så jag tänkte försöka mig på att göra chokladkakor med jordnötsfyllning. För ett tag sedan köpte jag nämligen 3D-formar för att enkelt kunna gjuta chokladkakor som går att fylla, och jag ska nog testa någon av dem med jordnötssmör.
https://www.bakecake.se/produkt/bwb-special-3-part-mold-873-biscoito-recheado-liso-pralinform/
Smakade den här idag. Den ska tydligen smaka av körsbär och svart te, men det märkte inte jag. Den smakade mörk choklad. Men så är jag inte så bra på att urskilja olika smaker heller. 😊
Chokladen smakade lite mildare än 70%-ig choklad brukar göra och den var ganska krämig. Så den var godare än trodde den skulle vara.
Köpte två påsar Polly Juleskum, det var extrapris på dem. Smakar som vanligt, inget juligt med dem.
#89: Smakade de inte alls av juleskum?
#90. Inget jag kunde känna.
#91: Så synd.
#92. Du får köpa och testa själv, kanske du känner mera smak än jag.
#93: Får se om jag hittar dem - och kommer ihåg att kolla. 😁
Köpte den här på extrapris för några veckor sedan, men har inte blivit färdig att provsmaka förrän nu. Hade inga större förväntningar, men den var faktiskt väldigt god och man känner smaken av både honung och mandel.
Köpte en sådan här Dumle påse i dag:
https://se.fazer.com/products/dumle-winter-mix-godispase-180g
Kommer inte ihåg om de hade en sådan förra året. Det var dålig blandning i den, endast 6 st var av Polka mint och Brownie, av Pepparkaka var det mer än dubbelt så många.
Jag betalade 29.90 för min påse.
#96: Tyvärr brukar det vara ojämn fördelning av smakerna i Fazers påsar. Inte så kul om man råkar få en med mest av smaken man gillar minst.
#97. Pepparkaks smaken är god, kommer på andra plats efter Polka mint.
Tycker inte Brownie smakade något speciellt, bara vanlig choklad.
#98: Tupla Banana
Känns så trevligt med en äkta artificiell banansmak.
https://cloetta-sv-fi.netlify.app/sv/produkter/tupla-double-layer-banana-48g/
#99. Låter så gott med banan, får se om jag kan hitta den i affären.
#99: Ja, den artificiella banansmaken är väldigt speciell, fast den är ändå rätt god. 😊