06. Praliner och tryfflar

Chokladtryffel

2018-06-20 19:24 #0 av: Carmarino

Idag bestämde jag mig för att testa ett recept jag hittat där man gjorde chokladtryffel med sockerlag istället för grädde. Det var nog mest för proffskonditorer, för i sockerlagen (sockerbas kallades den i receptet) skulle man använda vatten, socker, glukos och invertsocker. Eftersom jag är lite nördig när det gäller choklad så hade jag naturligtvis alla dessa ingredienser hemma. Skrattar

Jag började alltså med att koka ihop sockerlagen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-20 19:25 #1 av: Carmarino

Det blev en stor sats sockerlag, så jag gjorde två olika smaker på tryfflarna. Den första var med mörk rom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-20 19:25 #2 av: Carmarino

Den andra gjorde jag med jordgubbspuré. I receptet stod att man skulle använda röda vinbär, men det hade jag inga så det fick bli jordgubbar istället. Hade inte heller någon vodka hemma, så den skippade jag. Det gick lika bra, och gott blev det.

Anmäl
2018-06-20 19:26 #3 av: Carmarino

Romtryffeln fyllde jag i färdiga skal av mörk choklad. För att ni ska slippa räkna kan jag berätta att det blev 40 stycken rompraliner totalt.

Anmäl
2018-06-20 19:27 #4 av: Carmarino

Jordgubbstryffeln fyllde jag i färdiga skal av ljus choklad. Det blev dock rätt mycket tryffel, så jag fick fylla lite i de mörka skalen också, för de ljusa skalen räckte inte. Det går nämligen inte lika mycket i dem som i de mörka skalen. Totalt blev det 60 stycken jordgubbspraliner.

Anmäl
2018-06-20 19:29 #5 av: Carmarino

När jag fyllt pralinerna så återstod bara disken... PustarSkrattar

Anmäl
2018-06-24 10:17 #6 av: Carmarino

Har rätt mycket sockerlag över, så idag gjorde jag en sats tryffel med silverrom. Den är mycket mindre smakrik än den mörka rommen, så tryffeln blev rätt söt. Inte lika god som den andra romtryffeln alltså, men den går att äta ändå. Glad

Funderar på att testa whisky och konjak också. Det finns nämligen fortfarande sockerlag så att det räcker till ett par omgångar tryfflar. Tummen upp

Anmäl
2018-06-26 10:42 #7 av: Carmarino

Tog det sista av sockerlagen idag, och gjorde konjakstryffel.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.