Högtider och choklad

Chokladens dag den 11 november

2018-11-09 18:33 #0 av: Carmarino

På söndag är det chokladens dag. Dags alltså att plocka fram chokladen ur gömmorna och baka någon god kaka med choklad. Eller också kan man äta chokladen som den är.

Chokladen på bilden är Valrhona Manjari 64 %, smaksatt med tabasco.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-09 18:46 #1 av: Lonaa

Här finns ingen choklad i gömmorna, den äts direkt! 😇Men nog kan man unna sig lite extra choklad på söndag 😃

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-11-09 18:54 #2 av: Carmarino

Kollade precis igenom mitt förråd av choklad, d.v.s. den choklad jag använder när jag gör praliner och annat och alltså inte "ätchokladen". Totalt visade det sig att jag har drygt 5,5 kilo av olika sorters choklad. TystSkrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-09 19:54 #3 av: Lonaa

Jag kommer! :-D

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-11-09 21:12 #4 av: Tarotstollan

Så fina chokladblommor!Hjärta

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-11-10 04:49 #5 av: Carmarino

#3 😂

Anmäl
2018-11-10 04:51 #6 av: Carmarino

#4 Tack Tarotstollan. Det är en speciell form jag har, som man kan gjuta chokladblommor med. 👍

Anmäl
2018-11-10 11:39 #7 av: Carmarino

Samlade ihop all choklad jag har (som jag kunde hitta åtminstone; det är möjligt att det finns mer någonstans Generad). Tänkte nämligen att jag skulle samla den på ett enda ställe, och förvara  den i en låda.

Det visade sig att det behövdes tre lådor - och då fick jag ändå inte plats med riktigt all choklad. Nåja, nu är den i alla fall inte utspridd på flera olika platser åtminstone. Tummen upp

Den vänstra lådan innehåller en massa chokladkakor, mestadels Lindt tror jag. (Det finns ytterligare ett "lager" bakom dem som syns). Ovanpå dem ligger påsarna med Odense choklad; knappar av vit, mörk och mjölkchoklad. Bredvid dem (utan att synas), ligger några påsar med choklad från Malmö Chokladfabrik.

Ovanpå lådan finns påsen med Callebaut Gold samt tre burkar "non-temp" choklad, d.v.s. choklad som inte behöver tempereras, alltså i princip blockchoklad. Det är en burk av varje, alltså mörk, vit och mjölkchoklad. Dem gick det inte att få plats med i någon av lådorna.

Den nedre, högra lådan innehåller Valrhona-chokladen och den övre, högra lådan innehåller bean-to-bar-chokladen. Ovanpå lådorna finns askar med chokladskal av olika modell.

Anmäl
2018-11-10 17:33 #8 av: Ghosthunter

Då får jag tjuvstarta idag då, för inte har jag makt att kunna motstå min Fazer chokladkaka framför en film ikväll och lite får man ju hålla efter, om man inte vill bli som en badbollSkrattar

Men det får nog bli något extra imorgon i alla fall.....bara för att det är chokladens dag!Glad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-11-10 17:37 #9 av: Carmarino

Du behöver ju inte äta hela chokladkakan ikväll. Skämtar

Anmäl
2018-11-10 18:00 #10 av: Ghosthunter

Jag kan inte hejda mig när jag får smak på det😁

Anmäl
2018-11-10 18:20 #11 av: Carmarino

Bryt av en bit (eller ett par) och lägg den på ett ställe som är för jobbigt att komma åt när du väl har satt dig framför filmen. Skrattar

Anmäl
2018-11-10 19:08 #12 av: Ghosthunter

#11 Hahaha...önska någon kunde gömma en bit åt mig!😁

Anmäl
2018-11-11 08:43 #13 av: Carmarino

Ni glömmer väl inte att det är chokladens dag idag? 😋

Anmäl
2018-11-11 11:50 #14 av: Magi-cat

Här glöms aldrig chokladen! LiparSkrattar

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-11 12:05 #15 av: Carmarino

Nej chokladen kan man inte glömma bort. Däremot är det inte lika lätt att komma ihåg chokladens dag - även om jag tycker att det är chokladens dag varje dag.Skrattar

Anmäl
2018-11-11 12:07 #16 av: Magi-cat

Exakt! Tack för att den har en egen dag och att du påminner om den! SkrattarTummen upp

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Anmäl
2018-11-11 12:15 #17 av: Carmarino

Som värd för Choklad iFokus är det ju tjänstefel att inte påminna om den. Skrattar

Anmäl
2018-11-11 12:32 #18 av: Magi-cat

PartajarSkrattar

Anmäl
2018-11-11 15:18 #19 av: Ghosthunter

Det kanske borde heta chokladens dagar istället för bara dag!Skämtar

Anmäl
2018-11-11 15:38 #20 av: Carmarino

Eller kanske chokladens år. Tummen upp

Anmäl
2018-11-11 17:56 #21 av: Ghosthunter

Ja, lika bra det!😁

Anmäl
2018-11-11 20:42 #22 av: Tarotstollan

Hade ingen hemma, så jag fick gå och köpa.
Tyvärr var det verkligen utplockat i hyllorna, måste alla PAPPOR äta choklad just idag?Nörd
Alla chokladkakor jag ville ha var slut!Storgråter
Att då försöka ställa om smaklökarna är inte lätt...
Stod säkert i 15 min och valde och till slut blev det 4 dubbelbitar från Marabou och en påse med hårda Werthers Original. De sista visserligen inte choklad men väldigt goda!Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.