Choklad iFokus

Choklad

Etiketterglasstemadagar
Läst 1271 ggr
Carmarino
2019-03-24 12:58
2

Europeiska dagen för hantverksmässigt tillverkad glass 24 mars

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det "Europeiska dagen för hantverksmässigt tillverkad glass", enligt ett beslut i EU-parlamentet 2012. På engelska heter dagen "European Artisanal Gelato Day".

Planerar ni att äta någon "hantverksmässigt tillverkad glass" idag? Själv har jag fortfarande kvar några burkar av glassen jag gjorde i somras. Får se om det blir lite sådan i eftermiddag.

http://www.gelato-day.site/en/

http://glassriket.se/2012/08/16/beslut-i-eu-glassen-far-egen-dag/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
  • Redigerat 2024-03-24 01:27 av Carmarino
Maleficum
2019-03-24 13:35
1

Spännande!

Får väl ta och äntligen äta upp min hemgjorda saffransglass som fortfarande är kvar i frysen (sen i somras :P) idag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2019-03-24 15:02
0

Glass håller sig i frysen jättelänge. Igår åt jag en burk med yuzuglass som jag gjorde i början av juni förra året. Den var fortfarande lika god - väldigt syrlig, men god.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-03-24 18:30
2

Trodde att vaniljglassen var slut (den som syns på bilden i TS), men jag hade en burk kvar. Nu är den däremot slut, för jag firade "Europeiska dagen för hantverksmässigt tillverkad glass" med att äta lite hantverksmässigt tillverkad glass. 😃

Maleficum
2019-03-24 18:36
0

Inte kommit till glassen än :P Haft fullt upp att fixa med alla mina akvarium, men tänkte att efter hundpromenaden så kan en mugg te och lite glass vara en trevlig ide :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2019-03-24 18:40
0

Ja, det låter inte så dumt. 👍

Tarotstollan
2019-03-24 22:59
0

Har bara köpt glass hemma, så den räknas inte idag!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2019-03-25 17:47
0

#6 Kanske inte, men köpeglass går ju att äta det också. 👍

Fortsätter med den hantverksmässiga glassen idag. Det blev en Chokladglass à la Cajsa Warg. 🙂

Carmarino
2020-03-24 04:21
1

Idag är det Dagen för hantverksmässigt tillverkad glass.

Tarotstollan
2020-03-24 22:58
0

Köpte glass igår, så kanske får jag ta och smaka på den! Köpte bl.a. SIAs nya smak "Kokos Yuzu".

Carmarino
2020-03-25 11:13
0

#9 Spännande. Den är jag ju sugen på att testa. Du får berätta vad du tyckte när du provsmakat den.

Tarotstollan
2020-03-26 00:01
0

Jag smakade lite på den  i går och den är god. Annorlunda med lite beskare syrlighet, dock ändå söt och med vad jag tyckte ovanligt mycket kokos i. Kommer att köpa mer av den i framtiden.

Carmarino
2020-03-26 13:08
0

Yuzu i sig är rätt syrlig och lite besk. Brukar normalt inte tycka om beska saker, men yuzu tycker jag är gott. Juicen smakar lite som mandarinläsk.

Carmarino
2021-03-24 05:54
0

Det är Europeiska dagen för hantverksmässigt tillverkad glass idag.

Carmarino
2022-03-24 01:47
0

Idag är det Europeiska dagen för hantverksmässigt tillverkad glass.

Tarotstollan
2022-03-29 21:27
0

Har någon köpt glasstrut i frysen, det får räcka med den. Inte bra med glass för oss diabetiker.😒

Carmarino
2022-03-29 21:35
0

#15: Har också glasspinnar i frysen, men inte är de hantverksmässigt tillverkade inte.

Tror det går att göra sockerfri glass hemma, men det funkar nog bäst om man har glassmaskin. Det finns även att köpa i affärerna numera. Fast de är rätt dyra. Har för mig att jag har sett Nick's glassar på ICA.

https://nicks.se/collections/ice-cream

Vår glass passar utmärkt till barnkalaset, till familjemedlemmen som gärna väljer sockerfritt eller till den som vill äta glass utan en stor blodsockerpåverkan. En glass för hela familjen helt enkelt. Våra fyra första glassar bygger på mjölk och grädde, men vi skippade sockret och la till fibrer istället. För dig som ä
Tarotstollan
2022-03-29 21:37
0

Jag testade någon sockerfri päronglass från SIA tror jag det var. Den var inte god, så jag väljer hellre en glass med grädde och socker och njuter ordentligt av den än slösar pengar på en glass som inte är god.

Carmarino
2022-03-29 21:50
0

#17: Har läst recensioner från folk som testat Nick's glassar att de var rätt goda, men jag har inte testat själv.

https://saramoback.com/nicks-och-alvesta-glass/

https://nouw.com/moawendelhag/ncks-glass-review-37735762

https://roethlisberger.se/?s=Nick%27s+glass

HALLÅÅÅÅÅ!!!  Jag måste ändå säga att jag är så glad över mitt driv. Både arbetsmässigt men även för min privata räkning. Jag var på GastroNord hela dagen idag för att träffa mina leverantörer och passade på under några minuter (de som fanns över) att träffa Nick’s. Och jag är en stor konsument av deras kexchoklad och deras coconut bar. Inte...Läs mer
Tarotstollan
2022-03-29 22:15
0

Har inte testat Nick´s glass ännu men skall göra det!

Carmarino
2022-03-30 03:04
0

#19: Du får berätta sedan vad du tyckte. Det kan ju vara bra att veta om de är goda eller ej. 😊

Tarotstollan
2022-03-30 23:41
0

Jag har köpt en idag! 😁 Valde Peanut butter chocolate.
Den är lite besk i smaken eftersom det knappt är något socker i den, mycket finmalda jordnötter i och finhackad chokladbitar.
Den är helt ok och jag kan tänka mig att köpa den igen, kommer väl att testa de andra smakerna också så småningom.
Däremot tycker jag att 48 kr för 5 dl glass är väl mastigt men förstår ju att det kostar att få fram osötat glass som är god.

• Redigerat 2022-03-30 23:44 av Tarotstollan
Carmarino
2022-03-31 03:18
0

#21: Kul att du hittat en glass du kan äta. 😊

Ja, tyvärr kostar det ju en del med livsmedel som inte massproduceras (åtminstone inte som vanlig glass). Du får hålla utkik. Har för mig att jag vid något enstaka tillfälle sett att det varit extrapris på den glassen.

Carmarino
2022-03-31 15:40
0

#21: Den här kanske också kan vara något för dig? Ska finnas på ICA den också. Tyvärr verkar den vara ännu dyrare än Nick's.

https://www.sporthalsa.se/artiklar/sommarens-godaste-och-nyttigaste-glass/

https://zarahssida.se/nya-smaker-av-lily-och-hannas-raw-food-glass/

Kan man njuta av glass med gott samvete? Svaret på den frågan är ett självklart ja! SportHälsa har testat raw food glass från Lily & Hanna’s Rawfood Ice Dream, och redaktionen fick minst sagt en god smakupplevelse.
Tarotstollan
2022-03-31 19:30
0

Verkar goda, får hålla ögonen öppna och se om de har den i min vanliga affär. Den är säkert dyr den också.
Fast 5 dl är ju inte mycket, det blir ju bara två gånger att äta sen är den slut.
Ibland tar burken slut på en gång!🙄😁

Carmarino
2022-04-01 00:39
0

Ja, är glassen god försvinner en halv liter på nolltid. Fast med de priserna som det är på kvalitetsglassen får man äta den med andakt. 😊

Tarotstollan
2022-04-01 01:19
0

Äter det sista i den burken nu, tillsammans med bananbitar. Det är extra gott med de salta jordnötterna och den söta bananen tillsammans!😋

Carmarino
2022-04-01 06:27
0

#26: Roligt att den var god. 😋

Carmarino
2022-04-28 09:36
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21: Såg på Instagram att Nick's har kommit ut tre sockerfria och veganska glasser; jordnötssmör, choklad och karamell fudge. Var det dem du valde mellan?

Carmarino
2023-03-24 04:31
0

Tarotstollan
2023-03-27 00:05
1

Nu blev jag sugen på glass igen!😋

Carmarino
2023-03-27 00:56
0

#30: Har du kvar någon sockerfri glass i frysen? 😊

Tarotstollan
2023-03-27 06:24
1

Nej, all glass är slut!😠

Carmarino
2023-03-27 06:43
0

#32: Så synd. 😖

Carmarino
2024-03-24 01:28
1

Sindri
2024-03-28 16:42
1

Tur att jag hade gjort lite glass till maken som han faktiskt åt av då! 😊 Han gillar mest vanilj med lite kakaolikör på.

Carmarino
2024-03-28 22:51
0

#35: Det låter inte så dumt. Fast jag hade nog valt chokladglass istället. 😊

Carmarino
2025-03-24 06:08
1

TccT
2025-03-24 21:02
1

Har blivit glass proffsmässigt äten idag👍

Carmarino
2025-03-25 04:12
0

#38: Det blev ingen för mig. Glömde bort det. ☺️

TccT
2025-03-25 10:47
1

#39 Det blir 🟨-kort på det😉

Carmarino
2025-03-25 11:09
0

#40: Har inte så mycket glass hemma heller. Såvitt jag vet har jag bara min hemgjorda glass med salta lakritshäxor i. Tog i lite väl mycket när jag hällde i häxorna, så jag vet inte om mitt blodtryck pallar en deciliter av den glassen. 😁

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Carmarino
2026-03-24 02:00
1

TccT
2026-03-24 12:50
1

Skopa upp Sia vanilj i skål modell rejäl såklart. Sen öppna en burk med mandarinklyftor och smacka på med känsla🥹 Måste ju räknas som hantverksmässigt tillverkad glass av högsta kvalitet.

Carmarino
2026-03-24 12:53
0

#43: Tror inte jag har någon Sia vanilj. Möjligen kan jag ha en paket vaniljglass längst in i frysen, men den har legat där några år, så jag vet inte om den fortfarande är ätlig. 😁

TccT
2026-03-24 13:09
1

#44 VA?? Flera år gammal glass😲 En stor Sia har tur om den klarar en vecka här.

Carmarino
2026-03-24 15:56
0

#45: Är inte så förtjust i vaniljglass. Däremot har jag en burk Sia chokladglass i frysen. Så det blir kanske det i kväll. 😋 Fast det kan nog inte riktigt kvala in som hantverksmässigt tillverkad glass, men god är den i alla fall. 😊